Marcus spanar september 2024
När regeringen släppte nyheter från budgeten stod det klart att ramen för infrastruktursatsningar kommer att öka till 1200 miljarder kronor, något som kommer att presenteras i infrastrukturpropositionen som kommer i höst. Regeringen kallade detta för den största satsningen på 15 år. Det här ger en oerhört viktig signal till samhället – transportnäringen är en prioriterad fråga för svensk ekonomi och välstånd.
I rapporten ”Hur underhållsskulden på Sveriges vägar och järnvägar påverkar näringslivet”, som utgavs av Svenskt Näringsliv i Mars 2023, pekade rapportskrivarna på att underhållsskulden 2023 uppgick till 77,5 miljarder kronor. För egen del har vi bland annat arbetat genom kampanjen ”Våra vägar”. Vi har tagit fram rapporter, visat vägarnas status med hjälp av digitala kartor och vi har fört dialog med såväl beslutsfattare som myndigheter. Mot bakgrund av detta är det glädjande att se att finansieringen ökar.
Samtidigt är infrastruktur inte bara en fråga om underhåll utan också om att bygga ut och förbättra våra möjligheter att bedriva transporter och handel
För de som tvekar på vad våra medlemsföretag tillför samhället finns en rad händelser i närtid som går att peka på och som visar vad konsekvenserna blir när transporterna tvingas stå stilla. Ett exempel är den uppmärksammade urspårningen på Malmbanan. Här uppgick kostnaden för LKAB till 100 miljoner kronor per dag så länge som stoppet fortgick.
Ytterligare ett exempel är skredet på E6 i Stenungssund. Här beräknades kostnaden för samhället bli 30 miljoner kronor i veckan. Utöver den ekonomiska kostnaden innebar raset också en förlust i tid för de människor som är beroende av vägen och inte minst för alla de företag vars verksamhet över en natt tvingades att hitta alternativa vägar för gods och människor.
Samtidigt är infrastruktur inte bara en fråga om underhåll utan också om att bygga ut och förbättra våra möjligheter att bedriva transporter och handel. Ett exempel som ligger mig varmt om hjärtat är Malmporten i Luleå – här pågår Sveriges största muddringsprojekt genom tiderna. Världens största mudderverk arbetar med att flytta 21 miljoner kubikmeter muddermassor eller motsvarande 37 globenarenor. När projektet är klart kommer Sverige att ha en ny djuphamn, vilket i sin tur skapar förutsättningar för såväl fler som större fartyg.
Att investera i infrastruktur är kostsamt men vi måste också betänka vad alternativkostnaden blir. Genom att säkerställa en god infrastruktur skapar vi förutsättningar för såväl transportnäringen som för hela det svenska näringslivet.
/ Marcus Dahlsten, vd Transportföreragen