Upptakt inför avtalsrörelsen 2025
Nu pågår förberedelserna inför avtalsrörelsen 2025, som för Transportföretagens del drar igång på riktigt i januari. Facken inom industrin har redan flaggat för höga lönekrav för industrin. Transport har också meddelat att de står utanför LO-samordningen.
Transportföretagen förhandlar ett 50-tal avtal under 2025 och växlar de första yrkandena i januari. Just nu pågår upptakten för fullt med möten i Transportföretagens avtalsdelegationer, träffar med fackförbunden för att skapa goda relationer inför förhandlingarna och förberedelser inför avtalskonferenser där yrkanden ska växlas för olika avtal.
Bland annat har företrädare för Transportföretagen deltagit på flera av Svenska Transportarbetareförbundets avtalsråd för att berätta om arbetsgivarnas syn på den kommande avtalsrörelsen och för att lyssna in hur arbetstagarna ser på situationen.
Från vänster: Annika Nordin, Transportföretagen, Peter Winstén, Transport, Tommy Wreeth, Transport, Johan Grauers, Transportföretagen
Transportföretagens avtalsrörelse sätter igång på riktigt i januari, men innan dess växlar parterna inom den exportberoende industrin sina yrkanden i slutet på december. Det är dessa förhandlingar som sätter det så kallade ”märket” för löneökningarna på hela arbetsmarknaden, vilket är överenskommelsen i Industriavtalet sedan 1997. Facken inom industrin har redan gått ut med att de kommer att yrka på 4,2 % per år, vilket även LO kommer att följa i sin samordning. Transport har dock beslutat att inte ingå i LO-samordningen med hänvisning till att de tycker att kravet är för lågt satt.
- Jag tycker att de har lagt sig för högt den här gången, med tanke på det ekonomiska läget. Exempelvis har den tyska industrin nyligen enats om löneökningar på 2 % årligen. Förutsättningen för Industriavtalet är att löneökningstakten ska ta hänsyn till den aktuella konjunkturen, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.
Den förra avtalsrörelsen 2023 präglades av den höga inflationen, vilket satte förhandlingarna under hård press. Det ledde till att frågan om lönehöjningar blev helt central och att både arbetsgivare och arbetstagare tvingades till tuffa kompromisser. Många fackförbund har därför ett stort tryck från sina medlemmar att leverera ytterligare löneökningar i denna avtalsrörelse, samtidigt som det finns ett uppdämt behov att utveckla kollektivavtalen.
- Utvecklingen av teknik och andra samhällsförändringar gör att vissa delar av våra avtal upplevs som gammalmodiga. Samtidigt är det svårt att diskutera större villkorsändringar när det är skarpt läge i förhandlingarna. Vi behöver först hitta en samsyn med fackförbunden, säger Annika Nordin, avdelningschef för arbetsgivarfrågor och juridik på Transportföretagen.
För att förändra de allmänna villkoren i kollektivavtalen väljer parterna ofta att tillsätta arbetsgrupper, som arbetar mellan avtalsrörelserna. Då finns det tid att reda ut alla detaljer, analysera konsekvenserna och förankra förändringarna i respektive organisation.
- Jag hoppas på ett treårigt avtal, så att vi får tid att arbeta vidare med utvecklingen av avtalen, säger Annika Nordin.
Du kan följa Transportföretagens avtalsrörelse på webben. Webbsidorna om Avtal25 uppdateras löpande under hela avtalsrörelsen.