En intensiv höst och dimensioneringen av gymnasieskolan riskerar att köra i diket
Sommar och semester är nu historia för de flesta av oss. Och med nyladdade batterier välkomnar vi en sensommar och småningom en härlig höst där en mängd aktiviteter ska landa på rätt ställe. Det senare gäller säkert även för dig.
Vårt uppdrag med transportsektorns kompetensförsörjning innehåller flera dimensioner. Traditionellt delar vi upp det i påverkansarbete, utbildningskvalitet och attraktivitet. I nästa steg kan dessa sedan skäras i utbildnings- respektive arbetsmarknadspolitik samt i central respektive regional verksamhet. Att det är flera nivåer och varierande målgrupper gör att det finns många arenor att bevaka och, vid behov, bemanna. Totalt sett bidrar det till en intensiv höst. Men det är också just det som gör vårt arbete stimulerande. På riktigt. I höst står vi inför bland annat följande aktiviteter:
– Bussförar-SM den 3 september
– Diagnostiskt test för fordonstekniska elever – september
– Öppna verkstäder – kampanj som startar i september
– Bli bussförare – kampanj som drivs hela hösten
– World Skills Competition den 10-15 september
– Transportföretagens skolforum 30 september-1 oktober
– Tävlingen Nästa Stopp som startar den 30 september
– Seminarium för riksdagen den 17 oktober
– Framtidens Kompetens den 23 oktober
– Maritimt Utbildningsforum den 28-29 oktober
Parallellt är vi delaktiga i att driva och förvalta collegekoncepten Motorbranschcollege, Certifierad Gymnasial Transportutbildning, CGT samt Sjöfartscollege. Vi står alltså inför en intensiv höst. Antar att även din höst är intensiv?! Om du tillåter är mitt medskick att stanna upp och reflektera över hur du kan bidra till att stärka utbildningskvaliteten i din skola. Och/eller hur ni kan stärka rekryteringen till utbildningarna. Har du idéer som du vill dela med dig till oss så kontakta gärna mig eller mina kollegor. Vi är alltid intresserade av att lyssna på dig i skolvärlden.
Vill återigen kommentera den så kallade dimensioneringsreformen, alltså reformen som innebär att antalet utbildningsplatser i gymnasieskolan från och med hösten 2025 bättre ska spegla behoven på arbetsmarknaden. För transportsektorn är det mycket olyckligt och allvarligt att de så kallade planeringsunderlagen, det vill säga underlaget som slår fast det framtida arbetskraftsbehovet i olika branscher och yrkesroller, anger att det inom bara några år kommer råda ett överskott på yrkesförare i Sverige. En uppfattning som står i total konflikt med branschens självbild – en bild där samhällets efterfrågan på transporttjänster successivt ökar över tid vilket innebär ett ökat behov av yrkesförare. Det är anledning till att jag i rubriken uttrycker att reformen riskerar att köra i diket då planeringsunderlagen tas till intäkt för att lägga ned (i första hand) gymnasiala transportutbildningar. Vi känner i dagsläget till 3-4 orter i Sverige där beslut av den karaktären fattats/diskuteras och risken är uppenbar att det finns ett mörkertal i sammanhanget. Det är synnerligen olyckligt att planeringsunderlagen pekar på en utveckling som vi i branschen inte känner igen. Nu hoppas vi att dialogen med Skolverket och SCB ska resultera i en korrigering av planeringsunderlagen så vi kan få en reform som utgår från rätta förutsättningar och därmed även undviker dikeskörningar. Har du tankar om reformen och planeringsunderlagen får du gärna kontakta oss – vi jobbar för att reformen ska leda till en bättre och mer effektiv arbetsmarknad på sikt.
Vill avsluta med att hälsa dig varmt välkommen att ta del av våra olika aktiviteter i höst. Flera av dessa beskriver vi dessutom närmare i nyhetsbrevet. Vi ses!