Nyhet

En mörk dag för Sveriges tillgänglighet – BRA ansöker om rekonstruktion

Nyhet

I dag den 6 april ansökte det svenska flygbolaget BRA om rekonstruktion vid tingsrätten för att skydda bolaget från konkurs, ett direkt resultat av coronakrisen. Nu är det viktigt att vi säkrar tillgängligheten för att minimera de bestående skador på det svenska samhället och säkerställa att vi står rustade för återhämtningen.

Det är en tung nyhet för alla som påverkas av beskedet om BRA:s rekonstruktion. Flygbolaget har upprätthållit en god tillgänglighet till många orter runt om i landet och är även ett bolag med ett mycket ambitiöst hållbarhetsarbete. Situationen för flygbranschen i Sverige blir allt mer ansträngd.

-          Vi beklagar det inträffade, en tragedi inte bara för bolaget och dess anställda utan för alla de orter i landet vars invånare och näringsliv är beroende av flygförbindelser. Samtidigt kommer beskedet inte som någon överraskning, vi har återkommande påpekat för regeringen att stora delar av transportnäringen, inte minst flygbolagen, befinner sig i den djupaste kris som vi någonsin har upplevt och omgående behöver riktat stöd, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Transportföretagen har vid flera tillfällen uppmärksammat regeringen på att situationen för flyget i Sverige förvärrats snabbt av den pågående coronapandemin. De åtgärder som regeringen har vidtagit är och förblir otillräckliga. I många av Sveriges grannländer har staten vidtagit direkta åtgärder för att skydda de värden flyget uppbär som en del av transportinfrastrukturen. Det har inneburit stöd i form av bland annat stödupphandlingar av viktiga rutter och möjligheter att lyfta bort kostnader under tiden som verksamhet inte kan bedrivas.

-          Det är ett mycket kritiskt läge för svenskt inrikesflyg. Vi måste nu ha en diskussion om villkoren för flyget i Sverige. Politiken har redan innan coronakrisen misslyckats med att uppmärksamma flygets betydelse för Sverige och har istället vidtagit åtgärder för att minska efterfrågan på flyg och därmed försämra förutsättningarna för svenska flygbolag att konkurrera på en internationell marknad. Det är inte hållbart. Sverige förtjänar en stabil flygnäring som säkerställer hela landets tillgänglighet, säger Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg

Under rekonstruktionsperioden kommer BRA se över sin företagsstruktur och identifiera effektiviseringsmöjligheter för att säkerställa att förutsättningarna blir de allra bästa när flygbranschen har möjlighet att starta om igen.