Nyhet

Möt Eric Tedesjö – ny branschchef för hamnar och infrastruktur

Nyhet

Transportföretagen har under den senare delen av året fått förstärkning av Eric Tedesjö, som axlat rollen som branschchef för hamnar och infrastrukturfrågor. Vi passade på att ta en pratstund kring varför han valde Transportföretagen, vad han kommer att arbeta med och vilka erfarenheter han har med sig in i sitt nya uppdrag.

Eric Tedesjös väg till Transportföretagen har inte varit spikrak. Trots en gedigen erfarenhet av arbete kring transportrelaterade frågor kommer han närmast från Fastighetskontoret i Stockholms stad. Samhällsbyggnad, infrastruktur och trafikfrågor har däremot alltid funnits med i någon form, och det var därför naturligt att ”hitta hem” till dylika frågor igen, berättar han.

– Jag kände till slut att jag saknade det gebitet som jag tillhört. Jag har ett väldigt fint nätverk som jag byggt upp inom mina år i transportsfären och som jag liksom höll på att tappa. Sedan växte beslutet fram, jag märkte att jag började läsa fler artiklar som handlade om transportfrågor och när jag hade grubblat ett tag på att börja arbeta med trafik och infrastruktur igen dök den här möjligheten upp.

Eric Tedesjö berättar att intresset för just infrastrukturfrågor var något som växte fram under studietiden, bland annat med det jobb han hade vid sidan av.

– Jag arbetade en period extra med att köra flygbuss, det var en gigantisk verksamhet som levade med vetskapen om att man skulle få konkurrens av tåget och allt vad det innebar. Jag tyckte att det verkade intressant och jag började rikta in mig mer och mer på infrastrukturfrågor. Efter studietiden fick jag jobb på SL ganska snabbt. Där arbetade jag på deras planeringsavdelning och fick lära mig enormt mycket om trafikplaneringens grunder.

 Jag lärde mig ganska tidigt att arbeta nära politiken och det är något som jag sedan dess haft med mig

Den gedigna erfarenheten inom transportrelaterad infrastruktur stannar emellertid inte där. Eric Tedesjö har bland annat varit med och arbetat på Stockholms stadsbyggnadskontor och då med bland annat frågan om utbyggnaden tunnelbanan.

– Jag lärde mig ganska tidigt att arbeta nära politiken och det är något som jag sedan dess haft med mig. Jag var också projektansvarig för trängselskatteförsöket, det var en politisk skola som hette duga med mycket fulspel kring det. Men det var väldigt intressant att få en förståelse för de politiska förutsättningarna och på något sätt har jag fortsatt i de banorna. Det var en trigger för mig i det här jobbet, att få fortsätta att röra mig i just det landskapet.

Många frågor under kommande år

Eric Tedesjö menar att han går på uppdraget i en enormt intressant tid där det finns mycket att göra och där förändringstrycket inom hela transportvärlden är stort.

– Den kanske tydligaste frågan är hållbarhetsutmaningen. Den är ett paraply för mycket och innehåller många komponenter. Ett exempel är godsstrategin som handlar om godsöverflyttning och att i än högre grad använda sjöfart och järnväg för de godstransporter som görs i landet.

– Sedan tycker jag att just hamnarna i sig är en intressant fråga, det är ju inte ett transportslag utan en nod för både gods och passagerare. Det är en viktig uppgift att sätta fokus på just det och att inte isolera sig i rollen. Det handlar om att se och förstå hela transportkedjan och hur alla olika transportslag kan samverka.

På senare år har också flera teknikrelaterade frågor seglat upp allt högre på hamnarnas agenda, exempelvis digitaliseringen:

– Den här sektorn är väldigt analog, det är fortfarande mycket som går via mejl och telefon. Det finns ett stort digitaliseringsprojekt som handlar om att samla fältet så att alla hamnar inte behöver utveckla egna lösningar för exempelvis digitala anlöp, där syftet är att få det mer systematiserat än idag.

Så som jag ser på mig själv i rollen är lite som en katalysator för medlemmarnas önskemål

Ytterligare en teknikfråga handlar om elektrifiering och drivmedel:

– Där finns exempelvis frågan om Kaj-el, det vill säga att koppla upp fartyg som står inne. Det är ganska komplicerat eftersom det inte finns några standarder för det. På längre sikt kan el även bli relevant inom fartygsbränslesidan, där det händer mycket. Vätgasfartyg är ingen utopi. För hamnarna handlar det om att de kommer att vara en plats som ska hantera nya bränslen, både för sjöfarten men också för exempelvis ellastbilar som ska kunna ladda när de står inne.

Sist men inte minst, hur ser du själv på din roll och hur kommer du att ta dig an uppdraget?

– Så som jag ser på mig själv i rollen är lite som en katalysator för medlemmarnas önskemål. Beroende på hamnarnas storlek har man olika saker som man tycker är viktiga. För oss på Transportföretagen handlar det om att göra dessa frågor gångbara i den politiska värden och i transportvärlden där vi existerar. Att bara komma med önskelistor är inte gångbart, det gäller att sätta allt i ett sammanhang, att vara en ansvarsfull part.