Nyhet

Ändrad regional organisation för bussbranschen

Nyhet

Vid Sveriges Bussföretags årsstämma den 27 maj ändrades förbundets stadgar så att det inte längre är obligatoriskt för medlemmar i Sveriges Bussföretag att också vara medlemmar i den eller de regionala bussbranschföreningar där företaget har verksamhet.

Bakgrunden till beslutet är att Sveriges Bussföretag i samråd med landets samtliga bussbranschföreningar under ett antal år arbetat med att diskutera hur bussbranschens samlade regionala arbete bäst kan bedrivas för alla medlemsföretag framöver. Sedan flera år är det några av landets bussbranschföreningar som inte har någon verksamhet alls då man haft svårt att få medlemsföretagen att engagera sig och bidra till ett regionalt påverkansarbete, vilket innebär att medlemsföretag i dessa områden inte har någon samlande regional röst för påverkan i gemensamma branschfrågor. Samtidigt är det ett antal bussbranschföreningar som haft ett aktivt arbete, med medlemsföretagare som tagit en stor del av sin knappa fritid för att på olika sätt arbete för branschens bästa. Utvecklingen de senaste åren har dock pekat på att allt färre medlemsföretagare har varit beredda att lägga kraft och resurser på ett regionalt arbete inom bussbranschföreningens verksamhet. Samtidigt avgörs många av de frågor som berör bussbranschen av regionala beslutsfattare, såsom upphandling av busstrafik och besöksnäringsfrågor.

Våren 2020 enades företrädare för landets regionala bussbranschföreningar med företrädare för förbundet Sveriges Bussföretag att föreslå en ny ordning för bussbranschens regionala arbete. Det innebär att Sveriges Bussföretag fr o m 1 januari 2021 bildar avdelningar för ett regionalt påverkansarbete i branschfrågor och att ett nytt utskott, Regionutskottet, bildas direkt under styrelsen i Sveriges Bussföretag med företrädare för dessa avdelningar. Regionutskottet har sedan att besluta om frågor på regional nivå och att fördela medel till den regionala verksamheten inom ramen för Sveriges Bussföretags samlade budget. Arbetet ska liksom tidigare synkroniserad med det arbete Transportföretagen bedriver regionalt, exempelvis i frågor som rör kompetensförsörjning. Förslaget, som bland annat påverkar förbundet stadgar, har nu styrelsen i Sveriges Bussföretag ställt sig bakom och revideringen av förbundets stadgar var en del i processen. Under våren har majoriteten av landets bussbranschföreningar haft sina årsstämmor och medlemmarna har där samtyckt till att engagera sig i den nya organisationen. I samband med detta har några föreningar valt att helt lägga ner sin befintliga bussbranschförening. Andra har valt att behålla föreningen för att förvalta föreningens kassa eller för att kunna bedriva en social nätverksverksamhet. Ett fåtal ytterligare bussbranschföreningar kommer hålla sina årsstämmor inom kort, några bussbranschföreningar kommer också hålla en extra föreningsstämma i höst för att bekräfta vårens beslut.

- Den nya organisationen ger kraft åt branschens viktiga regionala påverkansarbete i hela landet. Samtidigt blir det nya Regionutskottet inom Sveriges Bussföretag viktigt för att styra och bereda regionala frågor så att vi satsar våra samlade resurser rätt. De senaste årens utveckling med minskad regional aktivitet på många håll i landet har inte hjälpt till att flytta fram branschens positioner i viktiga frågor. Vi behöver kunna påverka beslut på plats runt om i hela landet med väl underbyggda argument och analyser, kommentarer Alan Björk, ordförande i CWUX bussbranschförening.

Alan Björk har också i egenskap av styrelseledamot i Sveriges Bussföretag fram till årsstämman 27 maj i Sveriges Bussföretag på styrelsens uppdrag lett arbetet med att i samråd med landets bussbranschföreningar ta fram en lösning på bussbranschens regionala påverkansarbete för framtiden.