Oroande frågetecken kring regeringens nya flygstöd
Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna har enats om två nya ekonomiska åtgärder för att vidmakthålla flygets infrastruktur. Dels ska Luftfartsverket (LFV) ersättas med 900 miljoner kronor för minskade avgiftsintäkter, dels ska de regionala flygplatserna ges ett extra riktat stöd om 100 miljoner kronor under 2020.
”Vi har efterfrågat stöd till flygets infrastruktur på marken och i luften ända sedan mars när krisen började. Det är därför välkommet att regeringen nu vill ersätta flygtrafikledningen för kraftigt minskade intäkter. När flygtrafiken i Europa reducerats med över 90 procent har det skapat en helt ohållbar ekonomisk situation för flygtrafikledningen som i ett normalläge finansieras av avgifter från flygbolagen. Därför står nu företagen som bedriver verksamheten och bemannar våra flygledartorn i hela landet utan intäkter. Vi förutsätter att regeringen säkerställer att även privata aktörer inom flygtrafikledningen får ta del av ersättningen eftersom man annars kraftigt snedvrider konkurrensen på området”, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.
Transportföretagen har i två hemställan till Infrastrukturdepartementet uppmärksammat regeringen på den ansträngda situationen för flygbranschen till följd av coronapandemin. Riktade satsningar för att säkra samhällskritisk infrastruktur som flygtrafikledning och flygplatser är därför välkomna. Men regeringens aviserade åtgärder väcker även frågor kring tidpunkt, omfattning och träffsäkerhet.
”Sverige ligger långt efter grannländer som till exempel Norge när det gäller stöd till flyget under Coronakrisen. Vi är givetvis tacksamma för det stöd som regeringen levererat men problemet är att det notoriskt kommer sent, är för litet och täcker inte de andra viktiga företag som måste finnas på plats för att flyget ska kunna erbjuda tillgänglighet och möjliggöra samhällsviktigt flyg”, säger Fredrik Kämpfe, branschchef, Transportföretagen – Flyg.
I Sverige driver statsägda Swedavia tio flygplatser medan övriga flygplatser är kommunala, och några privata. Dessutom finns både offentlig och privat flygtrafikledning. Gemensamt för alla är att de till största delen finansieras av avgifter från flyget och att de tillsammans utgör det infrastruktursystem som gör det möjligt att erbjuda tillgänglighet med flyg i Sverige. Om inte hela systemet får tillräckligt stöd under krisen finns inte förutsättningar för fortsatt drift.
”100 miljoner kronor till regionala flygplatser som regeringen föreslår är ungefär en tredjedel av det belopp Sveriges Kommuner och Regioner nyligen begärt. Därför kvarstår frågan om detta ringa belopp är tillräckligt för att säkerställa att flygplatserna kan drivas vidare?” avslutar Marcus Dahlsten.
För pressfrågor kontakta Ebba Fredin, pressansvarig: 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se