EU har enats om ett historiskt klimatmål
Tidigt i morse stod det klart att EU länderna har enats om ett mål om att minska koldioxidutsläppen med minst 55 procent till 2030 jämfört med 1990 års nivåer. Det är ett historiskt beslut, som välkomnas av Transportföretagen. Överenskommelsen innebär en möjlighet till en dynamisk utveckling och bättre konkurrensvillkor.
Äntligen har förhandlarna från EU:s ministerråd och EU-parlamentet nu enats om EU:s klimatlag, som innebär ett mål om att minska koldioxidutsläppen med minst 55 och upp till 57 procent till 2030 jämfört med 1990 års nivåer. Ambitionsnivån för klimatsänkor höjs och en mer ambitiös förordning om markanvändning ska föreslås av Kommissionen i juni i år.
”Den nya lagen kommer att göra stor skillnad för klimatet och vi välkomnar EU:s skärpta regler. Klimatmålet innebär att den svenska transportsektorn kan konkurrera på mera jämna villkor nu. Vi deltar gärna i ett samarbete med Kommissionen för att arbeta fram en bra vägkarta för transportsektorn. Det är viktigt för transportsektorn att den höjda ambitionsnivån för klimatsänkor får inte försämra förutsättningarna för hållbara biobränslen.”, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen.
EU kommer också att inrätta ett rådgivande klimatpolitiskt råd som ska följa utvecklingen och lämna oberoende vetenskapligt grundade råd. Överenskommelsen innebär också att alla nya lagförslag från Kommissionen ska klimatkontrolleras och vara i linje med den planerade utsläppsminskningen. Ett förslag som inte uppfyller kravet måste förklaras. All EU politik kommer behöva ha en klar koppling till klimatmålet.
Den svenska transportsektorn har redan ett eget nationellt mål om minskade utsläpp på 70 procent till 2030 varför den nya klimatlagen inte innebär några nya förhållningsregler i sig. Men däremot kommer EU:s uppsatta mål bidra till mera jämställda konkurrensvillkor inom EU.
Samtidigt är det avgörande att de höjda ambitionerna beträffande klimatsänkor och de planerade reglerna om markanvändning inte försämrar möjligheterna att producera hållbara biodrivmedel.
”Ska den svenska transportsektorn nå sitt egna uppsatta mål inom ramen för EU:s nya klimatlag, är det helt nödvändigt med förutsättningar för ökad produktion och gynnsamma villkor för användning av biodrivmedel. För en framtida fossilfri fordonsflotta behöver vi både el och biodrivmedel inom alla transportslag”, avslutar Tina Thorsell.
*Insatsfördelningen mellan medlemsstaterna kommer att anges i en förordning (”Effort Sharing Regulation”).