Maritimt Utbildningsforum samlade både skolor och myndigheter
I förra veckan stod Transportföretagen värd för årets första sammankomst av Maritimt Utbildningsforum. Det digitala mötet samlade representanter från samtliga sjöfartsgymnasier och de båda högskolorna. Dessutom var Transportstyrelsen, Skolverket och Sjöfartens Utbildnings Institut representerade.
Maritimt Utbildningsforum arrangeras fyra gånger per år i syfte att diskutera aktuella frågor och att nätverka. Tomas Tärnfors och Eva Ohlsson, är Transportförtagens representanter och arrangörer. Det är viktigt att sjöfartens utbildningar utvecklas och är relevanta och attraktiva så att fler elever söker sig till sjöfarten. Ett nätverk som Maritimt Utbildningsforum är därför värdefullt för tankar och idéutbyten mellan skolorna och myndigheterna förklarar de.
Sjöfartens utbildningar på gymnasienivå har stora behov av stöd både vad gäller innehåll, material och APL-frågor.
Just frågan om APL, praktiplatser är brännande het just nu berättar Tomas Tärnfors, eftersom pandemin innebär att alla rederier inte vågar ta emot elever ombord. Under dagen togs därför konstruktiva förslag på lösningar fram. Flyter inte utbildningarna på med praktik, riskerar rekryteringsutmaningarna i branschen att förvärras. Reryteringsfrågan är ju sedan tidigare en utmaning för sjöfartsbranchen.
Det är viktigt att pandemikrisen inte blir en kompetenskris. Dessutom har delar av sjöfarten fortfarande ett rekryteringsbehov och därför behöver fler elever välja sjöfartsutbildningarna.
En uppskattad nyhet under dagen var att Skolverket har lyssnat på Transportföretagens önskan om att starta ett helt nytt programråd för sjöfarten och att Skolverket nu har börjat undersöka möjligheten.
Ett programråd innebär ett närmare samarbete mellan branschen och Skolverket och att kunna påverka utbildningarna i rätt riktning. Önskemålet är att få en modern läroplan som följer utvecklingen och yrkeslärare som kan förmedla den med rätt yrkeslärarutbildning. Här vill Transportföretagen alltid hjälpa till med fortbildning av yrkeslärare.