Miljonstöd till expressbussar som ålagts restriktioner – i Norge men inte i Sverige
Till skillnad mot i Sverige får den norska expressbussmarknaden miljonstöd mot bakgrund av att man i Norge infört restriktioner för antalet resenärer i landets expressbussar.
Det norska stödet till expressbussnäringen omfattar nu totalt 227,7 miljoner kronor – 100 miljoner NKR för år 2020 och 127,7 miljoner NKR för år 2021. I Sverige har den svenska regeringen aviserat att man avser att förlänga de restriktioner som infördes i februari i år och som innebär att den som bedriver eller organiserar kollektivtrafik med buss eller tåg med en linjesträckning som överstiger 150 kilometer (långväga kollektivtrafik) ska reducera antalet sittplatser med hälften.
-Att den norska regeringen gett de norska expressbussföretag som drabbats hårt av införda restriktioner möjlighet till kompensation tar vi som ett bevis för att Norges regering ser och uppskattar det värde som de norska expressbussföretagen tillför hela persontransportsystemet. Dessa företag upprätthåller en viktig transportkapacitet på många sträckor och för många människor är de det enda resealternativet, säger Jon H Stordrange, VD NHO Transport, bransch- och arbetsgivarorganisation för de norska bussföretag.
Trots att långväga kollektivtrafik är en samhällsviktig funktion så har företagen inom detta segment i Sverige inte fått något riktat stöd. Alla riktade stödåtgärder gällande kollektivtrafik har gått till de svenska regionerna medan företagen som bedriver kommersiell trafik har varit hänvisade till de generella stödåtgärderna som gällt hela näringslivet. Här har omställningsstödet och stödet för korttidspermittering varit viktiga för många företag, men eftersom nedgången varit brutal räcker de inte – flera företag har valt att helt ställa stora delar av sin trafik eftersom kostnaderna för trafiken överstiger intäkterna när bara halva bussens sittplatser får säljas.
De bussföretag som bedriver linjetrafik på kommersiell grund har precis som större delen av persontrafiksektorn drabbats hårt i spåren av pandemin. 3 av 4 bussföretag inom vissa segment uppger att de tappat mer än 80% av sin verksamhet under 2020 enligt en medlemsundersökning som genomförts av Sveriges Bussföretag. Inom den kommersiella busstrafiken, dit expressbussar räknas, har resandet i stort sett upphört - bussföretagen har drabbats av ett näringsförbud de facto.
I mitten av april aviserade regeringen en förlängning av de restriktioner för långväga persontransporter med buss och tåg som infördes 14 februari. Dessa föreslås att förlängas till den 14 augusti och ett nytt ställningstagande ska göras i mitten av juni kring om de ska gälla hela perioden eller upphävas från 1 juli.
-Regeringen har hittills inte tagit någon som helst hänsyn till den kritik eller förslag på förändringar för ett förbättrad regelverk som framförts i konstruktiv anda såväl av oss som från regionala kollektivtrafikmyndigheter och tågföretag. Vi vill självklart bidra till att minska smittspridningen men vi menar att restriktioner som innebär ett de facto förbud för näringsverksamhet måste följas av kompensationsåtgärder, såsom i Norge. Riktade stöd behövs för att kompensera det intäktsbortfall som uppkommer av att endast hälften av biljetterna kan säljas. Antalet tillåtna platser behöver utgå från en annan beräkningsmodell då nuvarande förslag slår mycket ojämnt mot företagen. Vårt förslag är att göra beräkningen utifrån principen en resenär per dubbelsäte istället för det totala antalet platser samt att två personer som reser tillsammans kan sitta tillsammans. En bedömning om regleringen ska fortsätta att gälla för göras innan den träder i kraft, inte mitt i perioden. Vi föreslår att bedömningen om regleringens förlängning tas i nu, slutet av maj, istället för 15 juni, förklarar Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag.