Certifiering förenklar sjysta transporter
Det ställs allt högre krav på att inte bara varor utan också transporten av varor ska vara hållbar. Med certifieringen Fair Transport ska det bli enklare för produktägare att välja bolag som tar såväl socialt som miljömässigt ansvar:
– Vi tror att det här är ett steg i helt rätt riktning, säger Anders Clarén, Nordanå Transport.
Nordanå Transport med bas i Skåne har ett fyrtiotal bilar som rör sig på svenska vägar. Redan 2015 tog bolaget beslutet att köra helt fossilfria transporter, något som de planenligt uppnådde till 2020. Satsningen har visat sig ligga rätt i tiden:
– När vi satte målet om att inte ha en droppe fossil diesel i våra bilar till 2020 tänkte vi att vi låg fem år för tidigt i tiden – så var det inte. Hållbarhetsfrågan har stigit enormt i kurs de senaste åren. Det handlar inte bara om miljön utan också om att arbeta för ett hållbart arbetsliv. Vi vill att det ska gå att kombinera arbetet som chaufför med ett vanligt liv där man inte bor i lastbilshytten. Ett liv där du kan gå och träna, se barnens uppväxt eller gå på föräldramöten, säger Anders Clarén, vd Nordanå Transport.
Det handlar bara om sunt förnuft. Kan vi göra saker bättre så ska vi göra det
Han menar att satsningen på hållbarhet har två sidor. Dels har den blivit en del av Nordanås identitet och därmed viktig i relationen med kunderna. Dels handlar det om ett större ansvar:
– Vi som kör regional trafik och inte ligger och dundrar lastbil över hela landet, för oss tycker jag att det är en självklarhet att vi ska bidra till framtiden. Det handlar bara om sunt förnuft. Kan vi göra saker bättre så ska vi göra det. Om alla bidrar där de kan blir skillnaden till slut väldigt stor. Att vi också har fått med våra kunder på den resan är jag väldigt stolt över.
Bolagets satsning på såväl social som miljö-mässig hållbarhet gjorde tidigt att de fick upp ögonen för Fair Transport – transportnäringens hållbarhetscertifiering av godstransporter på väg.
– Att ha en gemensam märkning tror vi är ett steg i helt rätt riktning. Vi måste lyfta hur lastbilar påverkar klimatet men också vilken samhällsnytta vi gör. Det handlar också om att kunna skapa ett bättre arbetsliv så att vi attraherar fler medarbetare. Det råder som bekant en våldsam chaufförsbrist inom våra branscher.
Anders Clarén menar att en av de största be-hållningarna med märkningen är att det blir lättare för kunder att ta sitt beställaransvar. Företag som är anslutna till Fair Transport kontrolleras så att de har trafiktillstånd, försäkringar och kollektivavtal. För de högre nivåerna av märkningen krävs också till exempel alkolås, vilket ytterligare ökar tryggheten för kunderna.
– Det blir fler och fler unga människor i vår bransch. Där ser vi tydligt att de hellre vill jobba på ett företag som har den här certifieringen. Den gör skillnad på riktigt eftersom den visar medarbetare, kunder och samarbetspartners att man är villig att ta sitt ansvar.
En av bolagets kunder är Coop, som bland annat utsetts till Sveriges mest hållbara mat-kedja 2022. Här har transporter blivit en del av företagets hållbarhetsredovisning, som nu mera alltid går end-to-end – hela vägen från åkern till matbordet.
– Hållbara transporter är så mycket mer än bara den gröna delen. Vi brukar tala om en treenighet som består av ekonomi, den sociala delen och utsläppen, säger Peter Rosendahl, Director Transportation hos Coop.
Coop har bland annat gjort en uppmärksammad satsning på järnvägsleveranser, som innebär att runt 30–35 procent av de inrikes leveranserna i dag sker denna väg med låga utsläpp som följd. Satsningen har visat sig vara så framgångsrik att den också har växt med åren. För lastbilstransporterna ställer man lika höga krav. Samtidigt menar Peter Rosendahl att det som varuägare i dag krävs mycket arbete för att ställa rätt krav i upphandlingar och att löpande följa upp åtagandet.
Transporterna har blivit ett ämne som diskuteras vid middagsbordet – då hamnar också vårt sätt att transportera varor i kundernas medvetande
– Om man pratar om Fair Transport ställer vi motsvarande de kraven på de aktörer vi samarbetar med oavsett om de är med eller inte. Men, om man har en branschstandard där man kan etikettera det här så gör det vårt arbete som varuägare mycket enklare.
Han beskriver också att kundernas intresse för hållbara transporter har ökat de senaste åren:
– Miljömedvetenheten hos våra medlemmar och konsumenter har blivit allt större i takt med den allmänna debatten. Just nu pratas det enormt mycket om el- och bränslekostnader, vilken teknik som hållbart ska ta oss framåt. Transporterna har blivit ett ämne som diskuteras vid middagsbordet – då hamnar också vårt sätt att transportera varor i kundernas medvetande.