Framtidens flyg passar perfekt för Sveriges geografi
Med Sveriges geografiska förutsättningar är elflyget perfekt för att tillgodose många av våra behov av förflyttning. Ett exempel är den under sommaren populära destinationen Visby, dit mängder av besökare vallfärdar. Faktum är att just sträckan mellan Visby och fastlandet skulle kunna bli en av världens första reguljära elflyg-sträckor.
Om vi för ett decennium sedan talat om leveranser med drönare, om reguljära elflyglinjer och om vertikalstartande flygtaxifarkoster, då hade många avfärdat det som science fiction. I dag är vissa av dessa lösningar verklighet. Morgondagens flyg är nämligen redan här. För att undersöka utvecklingen tog Transportföretagen, via analysföretaget IBG, fram rapporten Morgondagens flyg.
– En del av morgondagens flyg har redan tagit till skyarna. Vi har exempelvis drönartrafik vad gäller samhällsviktiga tjänster som spaning och kontroll och även vissa leveranser i världen sker redan i dag med drönare. Ett exempel såg vi under pandemin då drönare användes för leveranser av både covidtester och covidvaccin, sammanfattar Fredrik Kämpfe, branschchef för Transportföretagen flyg.
Ytterligare ett exempel på utveckling som lyfts i rapporten är elflyget. För två år sedan certifierades det första mindre elflygplanet och mer är på gång.
– När det gäller persontrafiken har vi världens första certifierade elflygplan för två personer, det slovenska Pipistrel Velis Electro. Det kommer att följas av flera mindre elflygplan. Om några år kommer många vertikalstartande, så kallade eVTOL (electrical vertical take-off and landing), vara godkända för kommersiell drift och om ytterligare några år kommer de lite större elektriska flygplanen för passagerartrafik att börja introduceras.
Sverige kan bli världsledande
Den snabba tekniska utvecklingen drivs bland annat av behovet av ökad hållbarhet, men också av jakten på mer transporteffektivitet. Rapporten fastslår att flyget är snabbare och billigare att klimatanpassa än andra transportslag:
– Flyget har alltid varit ett infrastrukturlätt transportmedel. Tre kilometer landningsbana kan ta dig runt hela världen, men tre kilometer järnväg eller väg tar dig exakt tre kilometer. När vi kan transportera fossil- och utsläppsfritt kommer vi i högre grad fokusera på infrastrukturen. Tänk transportnyttan som 20–30 elektrifierade flygplatser med 20 elflygplan för regionaltrafik kan ge, säger Fredrik Kämpfe
Utvecklingen innebär att behovet av våra regionala flygplatser kommer att öka:
– Jag är helt säker på att de regionala flygplatserna, ta exempelvis Visby flygplats, kommer att stå som segrare i kampen om goda förbindelser. Kan man lösa finansieringen, färdigställa det tekniska samt säkra tillgången på el, då kommer de första elflygsrutterna att gå mellan regionala flygplatser.
Nästa regering får ett uppdrag av mig: peka ut vilka linjer som först ska få elflyg och hur infrastrukturen ska bekostas
Sverige är också väl lämpat som arena för nästa generations flyg, menar Fredrik Kämpfe. Men, för att vi ska kunna få alla fördelar som framtidens klimatsmarta resande ger måste vi se över satsningarna redan i dag.
– Vi måste börja titta mer konkret på framtidens flyg – att leverera, snarare än att bara satsa på projekt för forskning och utveckling. Nästa regering får ett uppdrag av mig: peka ut vilka linjer som först ska få elflyg och hur infrastrukturen ska bekostas! Det krävs nämligen ett nytag om finansiering för att det här ska ta fart. Ser man på till exempel Visby finns det många bolag och parter som skulle vara intresserade av sådan trafik. Gör slag i saken och satsa på elflyg till Visby från fastlandet så fort som möjligt. Det skulle kunna bli en av världens första reguljära linjer för elflyg, avslutar Fredrik Kämpfe.
Fakta: Om rapporten
Rapporten Morgondagens flyg är framtagen av IBG på uppdrag av Transportföretagen med stöd från ett antal internationella experter inom olika områden. Syftet är att beskriva flygsektorn idag och imorgon och adressera hur flyget, flygplatser och tillkommande drönartrafik utvecklas samt kan påskynda omställningen mot fossilfria transporter.