EU tar fast grepp om flygets klimatomställning och gör nationella styrmedel överflödiga
EU:s medlemsstater och Europaparlamentet enades förra veckan om en ambitiös reform av flyget i EU:s handel med utsläppsrätter (EU ETS). Förslaget innebär bland annat en komplett utfasning av den fria tilldelningen till flyget av utsläppsrätter inom EU ETS redan 2026. Flyget har ingått i EU ETS sedan 2012.
Lagstiftningen antas inom ramen för EU:s stora klimatagenda Fit for 55 och sänder en tydlig signal om att utfasning av fossila flygbränslen och prissättning av flygets koldioxidutsläpp är prioriterat. Fredrik Kämpfe, Branschchef Transportföretagen Flyg, kommenterar:
– Överenskommelsen innebär att EU nu tar ledartröjan för flygets omställning och sätter en mycket hög och ambitiös nivå som medlemsstaterna måste följa. När överenskommelsen blir direkt tillämplig EU-förordning är min bedömning att det varken finns utrymme eller behov av nationella åtgärder och styrmedel på samma område.
– Vi välkomnar EU-gemensamma regler som jämnar ut konkurrensförutsättningarna för flyget på den inre marknaden. Det är även välkommet att EU respekterar medlemsstaternas åtaganden inom ICAO:s CORSIA-system eftersom flygets utsläpp bäst hanteras genom internationella styrmedel.
När det gäller den planerade EU-gemensamma kvotplikten för hållbara flygbränslen, den så kallade ReFuelEU Aviation, pågår fortfarande lagstiftningsprocessen. Tidplanen är att även den kommer beslutas snart. När den finns på plats måste flygbränsleleverantörer vid de nuvarande 500 flygplatserna i EU garantera en inblandning av hållbara flygbränslen i en ökande takt. Initiativet ska öka utbudet och efterfrågan på hållbart flygbränsle i EU och på så vis minska flygets miljöavtryck och bidra till att EU:s miljömål kan nås.
– Nu när EU går så hårt fram på detta område blir nationella styrmedel överflödiga. Det här är även helt i linje med Tidöavtalet som fastlår att: ”Nyttan hos stöden, styrmedlen och den statliga organiseringen på klimatområdet ses över. Denna genomlysning bör även omfatta en bedömning av samspel med styrmedel på EU-nivå”.
Om jag vore minister skulle jag börja fundera på hur ett betydligt dyrare flyg kan komma att påverka tillgängligheten, tillväxten, företagen, samhällsekonomin
Europeiska flygsamarbetsorganisationer har redan kommenterat att utfasningen av den fria tilldelningen av utsläppsrätter redan 2026 kommer utsätta flyget för ökade kostnader eftersom det inte kommer finnas tillräcklig mängd hållbara flygbränslen på marknaden så snabbt. Fredrik Kämpfe igen:
– Att flyget kommer blir dyrare på grund av omställningen har vi vetat länge. Dessutom är flygets ekonomi sargad efter pandemin samtidigt som konkurrensen har ökat. Med den höga ambition EU nu visar blir det snarare en fråga om att fundera på hur dyrt flyget kommer att bli och hur detta kommer påverka tillgängligheten och samhällsekonomin i Europa. Vi vet att flyget är mycket viktigt för samhället, tillväxten och ekonomin och att flygets infrastruktur finansieras genom passagerarnas biljettpris och inte genom skattsedeln.
– Om jag vore minister skulle jag börja fundera på hur ett betydligt dyrare flyg kan komma att påverka tillgängligheten, tillväxten, företagen, samhällsekonomin, ja i slutändan välfärden i Sverige, och jag skulle dessutom agera för en snabbavveckling av flygskatten som ju inte har något med flygets fossilfria omställning att göra, avslutar Fredrik.
Det här innebär omställningen:
- Den fria tilldelningen av utsläppsrätter till flyget fasas ut ett år tidigare än EU kommissionen föreslog enligt följande trappa: -25% 2024, -50% 2025, -100% 2026.
- EU ETS ska tillämpas på flygningar inom EU/EES samt flygningar till Storbritannien och Schweiz.
- EU ETS kommer inte tillämpas på flygningar till/från EES (Europeiska Ekonomiska Samarbetet) och tredje land. Där gäller det CORSIA-systemet (Carbon Offsetting and Reduction Scheme), ett globalt marknadsbaserat styrmedel som beslutats av det internationella FN-organet för flyget, ICAO (International Civil Aviation Organisation).
- Effektiviteten i CORSIA-systemet ska utvärderas senast 1 juli 2026 och om EU finner att CORISA inte ger väntad klimateffekt kan EU komma att utvidga ETS till alla flygningar.
- Även andra utsläpp än koldioxid ska rapporteras av flygbolagen från 2025. Ett förslag om utvidgning av ETS att täcka även dessa effekter ska läggas fram av kommissionen 2028.
- ”SAF allowance scheme”: flygbolag får räkna av kostnader för använt hållbart flygbränsle SAF (Sustainable aviation fuels) från ETS. 20 miljoner utsläppsrätter har reserverats mellan 2024 och 2030 för att täcka flygbolagens upprampning av hållbara flygbränslen.
- Alla hållbara flygbränslen som är godkända under ReFuelEU Aviation, utom bränsle från fossila bränslen, kommer kvalificeras för ETS-avräkning.
- Intäkter från auktioneringen av 5 miljoner utsläåppsrätter från flyget ska gå till EU:s flyg-innovationsfond och användas för innovation, ny teknik, inklusive elektrifiering av flyget.
Information om överenskommelsen finns bland annat här:
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/12/07/ets-aviation-council-and-parliament-strike-provisional-deal-to-reduce-flight-emissions/
Läs mer om flyget i ETS här:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Miljo-och-halsa/Klimat/Klimatstyrmedel/EU-ETS/