Fördjupning: Sverige världsmästare i dieselpris
I oktober 2021 skrev vi en fördjupning om de rusande dieselpriserna. Nu, i början av 2022, finns all anledning att uppdatera denna genomgång när rekordgränser passeras närmast dagligen.
Vittnesmålen om hur höga dieselpriser pressar såväl transportsektorn som handelns marginaler är många. Så hur ser det egentligen ut?
Snabb prisökning
Dieselpriset låg vid årsskiftet 2020/2021 på 14,23 kronor. Den 11 februari 2022 var det uppe i 21,42 – en ökning med över 50 procent.
Läs mer: https://tanka.se/prishistorik
Hur står sig priserna i Sverige mot resten av världen?
När det gäller den internationella prispallen i diesel vinner Sverige ett guld som vi inte vill ha: vi har just nu (11 februari) världens högsta dieselpriser.
Läs mer om priset på diesel i olika länder: https://www.globalpetrolprices.com/diesel_prices/
Varför är diesel så dyrt just nu?
Internationella faktorer
Priset på vissa råvaror är högt, vilket pressar upp diesel. Däribland världsmarknadspriset på olja, men priserna påverkas också av växelkurser. Dessutom är omvärlden just nu präglad av internationell osäkerhet med flera potentiella konflikter.
Miljökrav
I Sverige härrör en stor del av ökningen av dieselpriset till den så kallade reduktionsplikten, som innebär att det i dag finns krav på inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel. Tillgången på biodrivmedel är begränsad och nästan allt måste importeras till Sverige. Samtidigt råder det huggsexa om råvaran i världen. Det har fått priserna att stiga.
Enligt drivmedelsbranschen höjdes produktpriset på diesel med 75 öre den 1 augusti, i och med skärpta krav. Vid årsskiftet 2021/2022 höjdes kraven ytterligare och produktpriset ökade med 120 öre, enligt branschen. Diesel har alltså blivit nästan 2 kronor dyrare, enbart på grund av reduktionsplikten.*
* Viktigt att förtydliga är att Transportföretagen inte är emot de sänkta utsläpp som reduktionsplikten innebär – tvärtom. Däremot är prisökningen ett stort problem för stora delar av samhället. Det måste hanteras.
Skatterna
Ekonomifakta skriver att med ett dieselpris på 21,47 (vecka 5) ligger de totala skatterna på 42 procent, eller 9,1 kronor. Detta inkluderar koldioxidskatt, energiskatt och moms.
Det är också så att motortrafiken får betala mycket mer för sina utsläpp än vad någon annan gör. 2019 skrev Transportföretagen att snittpriset på utsläpp i genomsnitt låg på cirka 20 öre per kilo koldioxid (skatter och utsläppsrätter). Skatten på bensin motsvarade då 2,84 kronor per kilo koldioxid. Alltså över 1000 procent högre pris än övriga utsläppare.
Läs mer: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Styrmedel/Konsumtionsskatter-pa-diesel/
Läs mer: https://www.dagenssamhalle.se/opinion/debatt/det-ar-utslappen-vi-ska-jaga-inte-bilisterna/
Hur påverkar de höga priserna samhället?
Enkelt uttryckt innebär högre drivmedelspriser att livet blir väldigt mycket dyrare för många människor i vårt avlånga land. Höga dieselpriser påverkar yrkestrafiken med följdverkningar i varuleden. Det påverkar därigenom exempelvis livsmedel. För arbetsmaskiner är läget mycket bekymmersamt.
Lite räkneexempel
Åkeriet:
Ett åkeriföretag med tio lastbilar som vid årsskiftet 2020/2021 tankade sina lastbilar med diesel, och med tankar som rymmer 600 liter, betalade 8538 kronor för full tank.
Samma tankning går nu för 12 840 kronor. En ökning med 3942 kronor per lastbil, alltså totalt 39 420 kronor.
Lantbrukaren:
En lantbrukare som vid årsskiftet tankade en traktor med diesel, och en tank på 150 liter, betalade då lite över 2130 kronor för en full tank. Samma tankning går nu på över 3200 kronor. För en vanlig lantbrukare innebär prisrusningen ökade kostnader på potentiellt över 100 000 kronor per år.
Värt att notera är också att många arbetsmaskiner, oavsett om vi pratar om lantbruk, bygg och anläggning eller exempelvis skogsmaskiner är helt beroende av diesel. Det finns helt enkelt inga möjligheter att elektrifiera den typen av fordon. Det leder således till högre kostnader för byggen, hantverkare och leveranser.