- Det är ett välkommet besked att regeringen nu avser att inom kort gå in med en ansökan till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse i 10 år för höginblandade biodrivmedel, säger Marcus Dahlsten, Vd på Transportföretagen.
Att minska transportsektorns klimatpåverkan för att bidra till att Sverige ska bli klimatneutralt år 2045 är transportsektorns enskilt viktigaste fråga. En massiv elektrifiering och ökad användning av hållbara biodrivmedel är viktiga beståndsdelar för transportsektorns omställning.
- Vi vill se en utveckling där Sveriges konkurrenskraft, med kanske världens mest hållbara jordbruk och transportnäring, fortsätter att förbättras i takt med miljön. Sveriges ambition är att gå före, men det måste ske under ordnade former, säger Marcus Dahlsten.
- På ett år har dieselpriserna gått upp med 40 procent. Det är en chock för många åkeri- och bussföretag som redan kämpar med låga marginaler och stenhård konkurrens, säger Tina Thorsell, Samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Regeringen har gjort och gör mycket som är välkommet när det gäller elektrifiering men det återstår fortfarande en hel del arbete. Staten måste också skyndsamt bygga ut laddinfrastruktur utanför storstäderna för att skapa trygghet i omställningen, säger Tina Thorsell.
Transportföretagen har allt sedan reduktionsplikten infördes varnat för att systemet är en potentiell kostnadsbomb, bland annat eftersom bristen på biodrivmedel är påtaglig.