Vid dagens presskonferens meddelade infrastrukturministern ett extra stöd om 100 mkr till de regionala flygplatserna i Sverige. Dessutom utökas låneramen för regionala leverantörer av flygtrafikledning på icke-statliga flygplatser med 26,5 Mkr. Nu kommenterar Transportföretagen beskedet.
– Flyget befinner sig i en mycket svår situation just nu på grund av pandemin som under snart två år slagit undan marknaden för flygresandet. Sverige behöver flyget som en del av vårt transportsystem. Dagens besked från regeringen om utökade stöd för regionala flygplatser och utökad låneram för leverantörer av flygtrafikledningstjänster är därför välkommet men inte tillräckligt, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.
Transportföretagen har vid upprepade tillfällen påtalat behovet av olika former av stödåtgärder för att både säkerställa samhällsviktig flygkapacitet i Sverige och möjliggöra en återstart när pandemin klingar av.
– Vi skickar idag in en förfrågan om ett möte med infrastrukturministern för att diskutera flygets situation i Sverige, vi ser ett stort behov av åtgärder för att säkerställa svenska flygets konkurrenskraft på sikt, säger Marcus Dahlsten.
Infrastrukturministern tog på presskonferensen även upp jämförelsen med stöd till flyget i andra länder. Som Transportföretagen tidigare påtalat ligger Sverige långt efter till exempel Norge, som bland annat tog bort flygskatt och andra infrastrukturavgifter så fort pandemin startade.
– Det är självklart välkommet att regeringen genom stödet till viss del tar ansvar för den akuta krisen för flygets infrastruktur. Det är ett helt nödvändigt stöd för att Sverige inte plötsligt ska stå utan flyginfrastruktur. Men krisen för flyget är djup och vi måste därför säkerställa goda villkor även på längre sikt, säger Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg.
Han fortsätter:
– Dessutom får inte regeringen glömma bort andra aktörer inom flyget. Vad avser regeringen göra för att säkerställa den totala tillgängligheten? Det måste ju finnas flyg som kan flyga till de regionala flygplatserna. Vi efterlyser nu ett helhetstänk kring förutsättningarna för flyget i Sverige.
Samtidigt, menar han, att pandemins effekter blir kvardröjande över tid:
– Vi vet med säkerhet att flyget går mot en stor kostnadssmäll på grund av ackumulerade pandemiunderskott i flygets infrastruktur. Precis som infrastrukturministern sa vid presskonferensen har flyget hållit öppet under pandemin för att säkerställa kapaciteten för samhällsviktigt flyg. Med mycket små passagerarströmmar har även intäkterna varit små, därför har miljardunderskott bildats. Dessa pandemiunderskott kommer behöva betalas tillbaka av framtida flygpassagerare genom avgiftshöjningar när de ska balanseras, om inte regeringen agerar, säger Fredrik Kämpfe.
– Transportstyrelsen har i rapporter redovisat vilka negativa effekter stora avgiftshöjningar får för flygets återstart och Sveriges tillgänglighet. Transportföretagen har påtalat detta för regeringen och vi behöver nu tillsammans se till att de förslag som finns för att underlätta situationen kan bli verklighet, säger Fredrik Kämpfe som välkomnar en fortsatt dialog med regeringen.