Transportstyrelsen har idag slutredovisat ett regeringsuppdrag om trängselavgifter inom den svenska luftfarten. Enligt rapporten skulle trängselavgifter ge mycket liten mätbar klimatnytta inom ett område som redan är reglerat genom andra lagar och regler. Dessutom existerar i dagsläget i princip inte någon trängsel på Sveriges största flygplats, Arlanda – varken i luften eller på marken. Detta kommenterar Transportföretagens branschchef.
Trängselavgifter skulle göra resandet dyrare utan att bidra till flygets klimatomställning. Tanken bakom förslaget är att flygtrafiken genom en lagändring skulle spridas ut mer jämnt över dygnet genom att avgångar i peaktid skulle flytta eller helt enkelt ställas in till följd av högre kostnader. I rapporten konstaterar Transportstyrelsen att det finns svårigheter med att göra kopplingar mellan en trängselavgift och en minskad miljöpåverkan i ett svenskt sammanhang.
”Trängselavgifter för flyget skulle ge en mycket liten, om ens någon, mätbar klimateffekt. Däremot skulle trängselavgifter innebära ytterligare administration och svensk särreglering inom EU. Dessutom behöver många, inte minst inrikesresenärerna, resa just morgon och kväll” kommenterar Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen – Flyg
Transportstyrelsen konstaterar i rapporten att det varken nu eller före coronapandemin råder sådan trängsel på Arlanda - och det gäller oavsett om man tittar på luftrummet, start- och landningsbanor eller inne i passagerarterminalerna. Det finns existerande lagar och regler som styr kapacitetsutnyttjandet av en flygplats och förhindrar trängsel. Däribland främst den så kallade ”slots-förordningen” som reglerar start- och landningstider på EU-nivå. Dessutom finns en slotkoordineringsfunktion på Arlanda samt en flygtrafikledningstjänst som leder trafiken.
Just nu genomförs även stora investeringar på Arlanda för att effektivisera passagerarflöden och skapa ett bättre utnyttjande av gater och uppställningsplatser för flygplan, till exempel en integrering av inrikes- och utrikesterminalerna 4 och 5.
”Regeringen bör läsa slutsatserna i rapporten och helt skrota förslaget. Det var fel av politiken att kräva ett författningsförslag för trängselavgifter utan hänsyn till utfallet av analys- och konsekvensarbetet. I facit ser vi nu att trängselavgifter gör det dyrare för flygbolagen att flyga till, från och inom Sverige utan någon klimatnytta. Istället för nya avgifter bör regeringen realisera planerna på en modernisering av luftrummet i Sverige och EU. Att flyga rakaste vägen skulle enligt EU-kommissionen ge 10 procent lägre utsläpp från flyget i EU” avslutar Fredrik Kämpfe
Läs mer på Transportstyrelsens hemsida här