Nyhet

Tummen upp för varning istället för sanktionsavgift för kör- och vilotider

Nyhet

Transportföretagen välkomnar regelförenklingens förslag om att införa en möjlighet för Transportstyrelsen att kunna meddela varning istället för sanktionsavgift i kontrollsystemet av kör- och vilotidsregelverket.

Regelförenklingsutredningen har haft i uppgift att ta fram förslag till regelförenklingar för små- och medelstora företag. Deras betänkande lämnades i höstas och har varit ute på remiss. Transportföretagen, som har varit en av remissinstanserna, skickade in sitt yttrande igår och är positiva.

-Enklare regelverk för företag är av stor betydelse för transportföretag som verkar på en internationell marknad och när Sverige till exempel väljer att ställa högre krav än andra EU-länder, så kallad överimplementering, så påverkar det svenska företags konkurrenskraft negativt, säger Susanne Karlsson, biträdande avdelningschef för den samhällspolitiska avdelningen på Transportföretagen.

Det är en omfattande utredning som innehåller förslag på regelförenklingar och nya bokföringsregler. Det föreslås bland annat förbättringar i arbetet med konsekvensanalyser, att Regeringskansliet ska inrätta ett särskilt kansli för att koordinera och styra regelförbättringsarbete och en särskild anmälningsfunktion för att ta hand om förslag från enskilda om regelverk som bör förenklas. Och som ett av endast tre konkreta regelförenklingsförslag föreslås ett varningssystem i förhållande till transportföretagen. Om en överträdelse av kör- och vilotidsreglerna inte är så allvarlig att sanktionsavgift måste påföras ska Transportstyrelsen istället meddela transportföretaget en varning.

-       Det är ett bra förslag och något vi föreslagit, dagens kontrollsystem av kör- och vilotiderna har inget som helst lärandeinslag, det slås till med sanktionsavgift direkt, säger Susanne Karlsson.

Ett annat intressant förslag är att utredningen vill att regeringen ger Tillväxtverket och Transportstyrelsen i uppdrag analysera och ringa in de upplevda problemen för företag inom transportbranschen. Myndigheterna ska konkretisera förenklingsbehov samt ge förslag på åtgärder för hur de kan genomföras på kort respektive lång sikt.

-       Om regeringen vill förbättra dagens regelprocess så har de nu förslagen. Vi har haft löpande kontakt med utredningen för att diskutera regelförenklingar och särskilt upplevda svårigheter kring kör- och vilotider. Det är glädjande att utredningen har lyssnat och förstått hur oflexibelt sanktionsavgiftssystemet är för kör- och vilotider, och att det många gånger är handhavandefel och inte överträdelser av kör- eller vilotiderna som företagen sanktioneras för.

 

Att ge Transportstyrelsen möjlighet at utfärda varning istället för sanktionsavgift tycker Transportföretagen är en god idé.
Foto: Roland Magnusson/Mostphotos