De långa köerna till flygplatsernas säkerhetskontroller med missade avgångar och upprörda resenärer har tyvärr inte undgått någon. Nu vill flygbranschen att myndigheterna underlättar för flyget att återanställa tidigare personal samtidigt som mer resurser måste till för att ytterligare korta den generella handläggningen. Säkerhetsprövningen måste genomföras men både kan och behöver effektiviseras menar Transportföretagen.
- Köerna och den långa hanteringen vid många flygplatser beror till stor del på att det saknas säkerhetsklassad personal. Nu vill vi att säkerhetsprövningen effektiviseras, inte minst för dem som innan pandemin redan genomgått en grundutredning och nyligen var säkerhetsprövade, säger Marcus Dahlsten, VD Transportföretagen.
- Vi kan konstatera att våra grannländer har satt upp höga ambitioner när det gäller att förkorta handläggningstiderna. Danska myndigheter har för närvarande två veckors handläggningstid och i Norge är det tre veckor. Utökade resurser har satts in i Norge och Danmark för att komma ner till dessa nivåer inför sommaren. Något måste nu göras även i Sverige för att undvika fortsatt kaos på våra flygplatser, konstaterar Fredrik Kämpfe, Branschchef, Transportföretagen – Flyg.
- Flygets alla aktörer återanställer nu personal som de tidigare tvingats sägas upp på grund av pandemins neddragningar. Det är förstås jätteviktigt att kunna erbjuda tidigare personal nytt jobb och det underlättar också för flygresenärerna.
- Vi har nu identifierat några möjligheter som lagstiftningen ger för att skapa mer flexibilitet och vill diskutera dem med regeringen, säger Fredrik.
För Sverige är den uttalade målsättningen från Säpo/Transportstyrelsen 3–4 veckor men ligger i dag på runt fem veckor, ibland längre. Trots att förbättringar gjorts sedan jul/nyår är detta inte tillräckligt och kan inte vara det nya normala, särskilt som flyget nu måste återrekrytera för att flygsystemet ska kunna möta efterfrågan på flygresor från allmänheten.
Nu vänder sig alltså Transportföretagen till Justitieminister Morgan Johansson för att diskutera hur frågan kan lösas på bästa sätt.
Brevet till statsrådet Morgan Johansson bifogas