Transportföretagen: Möjliggör transporter med 4,25 tons eldrivna lastbilar med B-körkort
Transportföretagen uppmanar i remissyttrande regeringen att gå vidare och utnyttja undantagsmöjligheten i EU:s körkortslagstiftning som möjliggör för förare med B-körkort att köra lastbilar som väger upp till 4,25 ton förutsatt att dessa drivs av el eller biogas.
Det var i höstas som Transportstyrelsen lämnade sin rapport till regeringen, i vilken de avrådde regeringen från att utnyttja undantaget i körkortslagstiftningen. De tyckte att det finns effektivare sätt och nämner förhandlingar på EU-nivå för att ändra lagstiftningen som ett exempel.
Något som Transportföretagen reagerar på i sitt yttrande:
-Det är en något förvånande rekommendation från Transportstyrelsen med tanke på att senast EU:s körkortslagstiftning skulle införlivas i svensk lagstiftning tog det sju år från start till mål, skriver Transportföretagen.
Transportföretagen anser att Sverige bör utnyttja undantaget då det underlättar omställningen av fordonsparken. Lätta lastbilar, upp till 3,5 ton, tappar lastvikt när de blir eldrivna eftersom batteriet stjäl lastvikt. En åkeriföretagare står då inför valet att fortsätta med transportfordon med förbränningsmotor eller investera i fler lastbilar, om hen vill gå över till elektrifierade fordon.
Transportstyrelsen skriver att det finns 4,25 tons eldrivna lastbilar på marknaden idag, men bortser helt ifrån att för att få framföra dessa krävs det C-körkort och bristen på förare med C-körkort är påtaglig.
Transportföretagen öppnar i yttrandet upp för att införa någon form av kortare utbildning för förare av el/gasdrivna 4,25 tons lastbilar. Flera länder som har utnyttjat undantaget har valt att komplettera med en kortare utbildning.
Transportföretagen föreslår också regeringen att i samband med att Sverige ansöker om att utnyttja undantagsmöjligheten likt Norge bör utnyttja "möjligheten i EU:s lagstiftning att undanta fordon som används inom en radie på 100 km från den plats där företaget är beläget från kravet på kör- och vilotider och färdskrivare. Det skulle sannolikt omfatta de allra flesta av de fordon som skulle beröras och det skulle underlätta omställningen" skriver Transportföretagen som också är beredda att diskutera en hastighetsbegränsning för dessa fordon.
- De kommer att röra sig i stadsmiljö och en hastighetsbegränsning skulle inte utgöra en försvårande omständighet, anser Transportföretagen.
Nu återstår det att se om infrastrukturminister Tomas Eneroth väljer att lyssna på sin myndighet och inte ansöka hos EU om att utnyttja undantagsmöjligheten, eller om han väljer att lyssna på en i stort sett enig transportsektor och handel.