Nyhet

Drivmedelspriserna pressar svenska vägtransporter

Nyhet

De höga drivmedelspriserna är just nu på allas läppar. En effekt kan bli att svenska åkerier får svårt att konkurrera mot utländska bolag:
– Det finns en klar konkurrensfördel för utländska åkare om de kör full tank och upp genom Sverige, säger Foodtankers vd Tomas Petterson.

Sveriges många åkare och åkerier får landet att fungera. Ett av bolagen som befinner sig på vägarna är svenska Foodtankers, som specialiserat sig på långväga transporter av flytande livsmedel. En minst sagt krävande verksamhet:

–       Jag brukar skämtsamt säga att vi är delansvariga för såväl det svenska folkets välmående som övervikt. Vi är en viktig komponent i Sveriges livsmedelsförsörjning och därmed klassade som en viktig resurs ur ett samhällsperspektiv, säger vd Tomas Petterson.

Foodtanker flotta består av 110 lastbilar och 130 trailers där de lastar allt ifrån öl och vin till fetter, oljor, flytande socker, choklad och juicer. Transporterna är ofta långa – i genomsnitt transporteras livsmedlen 75–80 mil under en körning:

–       Drivmedel är en oerhört viktig fråga för oss. Här har vi två scenarion. För inrikestrafiken i Sverige försöker vi att köra så mycket HVO som möjligt på grund av hållbarhetsaspekten. Där har vi resonerat som så att vi tillsammans med våra kunder delat på kostnaden. Det har tidigare fungerat bra men här ser vi att andelen kunder som vill eller kan betala extra minskar, det har helt enkelt blivit för dyrt.

Att tanka i Sverige skiljer 12 kronor litern mot Polen. Det är alltså någonstans runt 35 kronor milen i skillnad

När det gäller internationella transporter är det diesel som gäller, med sina numera dagliga rekordnoteringar:

–       Eftersom vi kör så mycket internationellt ser vi de oerhört stora skillnaderna i priser. Att tanka i Sverige skiljer 12 kronor litern mot Polen. Det är alltså någonstans runt 35 kronor milen i skillnad, det går inte hämta hem någon annanstans. Det blir så klart en klar konkurrensfördel för utländska åkare om de kör full tank och upp genom Sverige.

Att bränslepriserna skiljer så pass mycket vid internationella transporter innebär också en hel del planering för var i Europa tankningen ska ske:

–       Rent generellt är det så att när man ska in i ett land med billigare bränsle, då ska du nästan köra på ångorna och när du lämnar landet, då ska tanken vara full. Om man planerar sin tankning när man kör i flera länder finns många tusenlappar att tjäna.

För att undkomma problemet med bränslepriserna har Foodtankers, likt många i branschen, en så kallad bränsleklausul där kostnaden för drivmedlen regleras tillsammans med kunden. Men när prisökningarna blir snabba är det lika fullt en utmaning för lönsamheten:

–       Vår policy mot våra kunder är att vi varken ska tjäna eller förlora pengar på bränsle. Flertalet klausuler uppdaterar vi på månadsbasis, en del på kvartalsbasis. Där kan man ju säga att det är tur att kvartalen tog slut sista december när priserna började rusa. Vi ligger alltid back mot klausulen när priserna stiger plötsligt. 

Det är bara frågan om att någon måste betala för det här, oavsett om det är åkaren eller kunden

Det stora problemet, tror Tomas Petterson, drabbar mindre åkare som framför allt arbetar med kortare transporter och som tidigare inte sett något behov eller haft möjlighet till sådana klausuler med kunden.

–       Där blir det väldigt svårt med de priser som nu råder. Den andra sidan av myntet är att oavsett vad bränslepriset är kommer vägtransporter att behövas. Det är bara frågan om att någon måste betala för det här, oavsett om det är åkaren eller kunden.

Risk att svenska verksamheter slås ut

Att det är så pass olika priser i Europa både vad gäller löner och drivmedel, menar Tomas Petterson, innebär en risk för svenska bolag:

–       Utländska åkerier har dels lägre lönekostnad, dels ett annat bränslepris. Det i kombination gör att svenska åkare inte har chans att konkurrera på pris.

Det här kan också få följdverkningar långt bortom transportleden:

–       Det är främst ur det internationella perspektivet som det blir snedfördelning och det har ju inte bara med branschen att göra, det har med våra kunder att göra. Det är kanske den viktigaste delen. Om transportkostnaden blir en för stor del av varuvärdet blir det väldigt svårt att konkurrera med industrier i billigare länder.

–        Ta en sådan sak som skogsindustrin. Det är tunga transporter som går med virke och massa, här kommer priset för drivmedel att sticka och här konkurrerar vi med länder som USA och Kanada där drivmedlet är mycket billigare. Där kan hela den svenska skogsindustrin bli lidande.

På sikt tror Tomas Petterson att drivmedelspriserna, om de inte sänks, kan leda till att hela industrilandskapet i Sverige börjar att förändras:

–       Om logistikdelen av verksamheten, som tidigare varit billig, plötsligt blir mycket dyrare, då kommer man att tänka om var produktionen sker och i vilka fabriker. Vi går i en riktning att transportkostnaden blir så hög att man måste tänka om. De flesta kunderna kan inte ställa om från vägtransporter till något annat och då kommer man att behöva förändra på andra sätt.