”Handlar om någon månad till, sedan finns det risk för konkurser”
– De 1000 kronor regeringen nu skänker är bara pinsamt och ses som valfläsk och kommer inte betyda någonting i det stora hela. Först skattas vi ihjäl och sen får vi bidrag för att ha råd att betala skatten…
Det säger Peter Sagebrant, vd för Alwex i Växjö, med anledning av regeringens stödpaket. Alwex är ett av många transportföretag som pressas hårt av de ökande drivmedelskostnaderna.
Peter Sagebrant bedömer att det handlar om någon månad till, om situationen fortsätter som hittills, sedan finns det risk för konkurser bland Alwex 70 delägare.
– Det skulle jag tro. Eller så lägger de ratten på hyllan helt enkelt, då det inte är lönsamt att fortsätta. Det är en lågmarginalbransch från början.
När Peter Sagebrant blev vd för något år sedan var situationen en annan. Då handlade frågorna om hållbarhet, klimat och strategier för hur Alwex skulle bidra till en hållbar utveckling av transportsektorn. Nu handlar det om företagets överlevnad.
– Vi lägger nog all vår tid på det här för tillfället, fullt fokus. Allt arbete ligger på att förhandla med våra kunder.
De möter förståelse från kunderna och där det saknades tidigare har de på de flesta områden fått till månatliga indexjusteringar i avtalen.
– Kunderna förstår situationen. Drivmedelstillägg och index på månatlig basis har vi fått till men med situationen just nu så är det väldigt mycket pengar våra delägare måste ligga ut med. Det är eftersläpningen vi inte klarar av.
Hur är stämningen bland delägarna, åkeriföretagen, är det upprörda känslor?
Peter Sagebrant funderar en stund.
– Nej, mer av uppgivenhet kanske. Vad vi känner inom hela Alwex däremot, är ett otroligt missnöje med vår regering. När branschen är på väg att gå omkull, då säger de att de bevakar läget. Det finns en otrolig frustration, resten av Europa har lägre dieselpriser.
Visst spelar kriget i Ukraina in, men att Sverige har världens högsta dieselpris är resultatet av politiska beslut i Sverige. Peter Sagebrant berättar om en förare som körde till Danmark och tankade och därigenom sparade 1900 kronor på en tankning efter att alla avgifter var betalda.
När det gäller höginblandat är situationen etter värre. Alwex har flera avtal där kunderna kräver att de kör höginblandat, HVO100. Här har priserna ibland legat över 30 kronor litern. I samtal med kunderna märker Peter Sagebrant att tveksamheten börjar öka om det är värt merkostnaden.
– Det händer också att det är slut på HVO100 i depån och förarna får köra längre för att tanka.
Han vet inte om han ska skratta eller gråta åt situationen.
– Transportnäringen är duktig på att se helheten och att det behövs en mängd olika bränslen, medan privatbilister bara pratar el. Vi behöver biodrivmedel under lång tid framöver men nu är priserna sådana att det blir helt orimliga kostnader.
Han välkomnar i och för sig regeringens krispaket men säger att det är för lite och för sent. Regeringen föreslår att energiskatten sänks till EU miniminivå från och med juni till och med oktober.
– Om prisutvecklingen fortsätter som hittills är juni för sent, konstaterar Peter Sagebrant lakoniskt.
För det lite längre perspektivet anser han att reduktionspliktsnivåerna måste ses över.