Resegarantisystemet ska utvärderas
Under pandemin har det blivit tydligt att Sveriges system vad gäller resegarantier skulle behöva utvärderas, framför allt utifrån den påverkan som pandemin fick på många paketresearrangörer. System för resegarantier är EU:s medlemsländer fria att utforma som de anser mest lämpligt (men man ska ha ett), till skillnad från exempelvis paketreselagen som ser likadan ut inom EU.
Nu har regeringen fattat beslut om att tillsätta en kommitté med detta uppdrag, något som Transportföretagen välkomnar. I samband med detta har Transportföretagen och Sveriges Bussföretag nominerat två experter till kommittén; Oscar Sundås, branschutvecklare och Mikael Erixon, Head Of Strategic Contracting SAS.
Några problem i dagsläget med det svenska systemet som experterna kommer att titta extra på är exempelvis att en arrangör måste vara på obestånd för att resegarantierna ska lösa ut och att systemet är helt frikopplat från de politiska strukturerna. I exempelvis Danmark, som har en helt annan lösning, kunde man tillföra medel till systemet för att möta behovet. Det går inte i Sverige idag.
– Vi är positiva till en översyn och har tillsammans med bland annat Svenska Resebyråföreningen uppvaktat politiker och beslutsfattare i ärendet under en längre tid, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
– Det är bra att vi nu får möjlighet att utvärdera resegarantisystemet. Idag är systemet uppbyggt så att företagen antingen kan ställa bankgarantier, vilket är utmanande för små bolag, eller gå via en försäkringslösning, där det tyvärr bara finns en leverantör på den svenska marknaden numera, säger Anna Grönlund.
Utredningen ska också titta på om det ska införas ett system för reguljära flygresor.