Nyhet

BRA – finalister till Transportföretagens hållbarhetspris

Nyhet

Bild: Anders Lundkvist

Den 19:e oktober delar Transportföretagen ut hållbarhetspriset anno 2022 men redan nu får du lära känna finalisterna. Hos flygbolaget BRA genomfördes tidigare under året världens första flygning på 100 procent bioflygbränsle, vilket blev en världsnyhet:
– Vi måste redan nu vara med och skapa framtidens lösningar för att de ska finnas där när vi behöver dem. Det gör att vi som bolag lever både här och nu och i framtiden. Vi arbetar i båda perspektiven samtidigt, säger Maria Fiskerud.  

I juni i år skapade det svenska flygbolaget BRA rubriker i press världen över efter att bolaget, tillsammans med flygplanstillverkaren ATR och bränsleproducenten Neste, genomfört den första kommersiella flygningen någonsin med 100 procent bioflygbränsle i tanken. Även om initiativet fick stor uppmärksamhet är det bara en del i ett mycket bredare hållbarhetsarbete:

–        Vi utgår från people-planet-profit. Alla delarna behövs för ett lyckat hållbarhetsarbete. Om vi inte lyckas, både vi på BRA och branschen i stort, så finns det ingen marknad för oss – så enkelt är det. Och i förlängningen ingen planet att flyga för heller, säger Maria Fiskerud, hållbarhetschef hos BRA.

De senaste åren har flygbolaget arbetat med att bränsleeffektivisera sin flotta av flygplan och det är en nyckel i det kommande arbetet, menar Maria Fiskerud, där man siktar på att med hjälp av olika tekniker och drivmedel sänka klimatpåverkan:  

–        I Sverige har flygbolagen precis som i resten av världen arbetat framför allt med flygplan som flyger på flytande jetbränsle. I framtiden måste vi arbeta både med olika typer av bränslen/energier och olika flygplanstyper för att klara omställningen.

Ett viktigt mål är att också göra det enklare för kunderna att kunna välja mer hållbara alternativ. Därför får den som bokar i dag välja mellan bioflygbiljetter och vanliga flygbiljetter, förklarar Maria Fiskerud. Det målmedvetna arbetet med att lyfta fram klimatsmarta alternativ för kunderna har också fått effekt:

–        Det har resulterat i att vi har kunnat byta ut 1,7 procent fossilt bränsle till bioflygbränsle. För att sätta det i relation: det är alltså lika höga siffror som vi enligt reduktionsplikten ska blanda in. Det gör att vi har dubblat reduktionsplikten i år. Jag tror inte att någon har uppnått liknande siffror.

Men, biodrivmedel är bara en del av lösningen för ett fossilfritt flyg. BRA har tecknat ett så kallat Expression of Interest med det svenska elflygutvecklaren Heart Aerospace rörande deras nya elektriska/hybridelektriska flyg. Med andra ord – flera olika teknologier med samma mål: att sänka flygets klimatpåverkan.

–        Rent traditionellt har flygbolag varit väldigt förankrade i sin nutid. Nu ser vi att tekniken förändras och även kundernas beteende och resmönster. Det ställer krav på att vi har en verksamhet för nutiden som bygger på säkerhet och punktlighet men att vi också är med och skapar framtiden. Det är ett ganska nytt och unikt fenomen att vi som bolag lever både här och nu och i framtiden och arbetar i båda de perspektiven samtidigt.

Ytterligare ett exempel på framåtsyftande arbete är att BRA har engagerat sig i Vinnova-projektet Elise, Elektrisk Lufttransport i Sverige. Projektet kommer nu att gå in i den tredje fasen vilket innebär implementering av tekniken för elflyg och där arbetar BRA tillsammans med Heart Aerospace och batteritillverkaren Northvolt.

–        Det handlar om att vi behöver lära oss mer om hur vi kan använda oss av elflyget och se vad som blir skillnaden jämfört med konventionellt drivet flyg. För oss är det till exempel viktigt med en kort turn-around-tid för våra flygplan. Vi kan få samma tider som i dag med elflyg men med högre slitage på batterierna som följd vilket gör att de behöver bytas ut oftare samtidigt som det också krävs mer el till flygplatserna. Därför behöver vi utveckla nya affärsmodeller som passar för elflygets förutsättningar.

Sist men inte minst: Varför är ni värdiga finalister till Transportföretagens Hållbarhetspris 2022?

–        I en bransch som är till viss del missförstådd, tycker jag, blir det extra viktigt att både kunna visa på de möjligheter som faktiskt finns att flyga fossilfritt redan i dag, och också de möjligheter som ett fossilfritt och infrastruktursnålt flyg kan bidra med i en mer hållbar framtid där människor kan fortsätta resa. Det har vi visat många exempel på, vilket jag vet att våra kunder uppskattar, avslutar Maria Fiskerud.

Var med när priset delas ut: 

Ta chansen att vara med när vi delar ut Transportföretagens hållbarhetspris 2022! Att närvara är kostnadsfritt och du ges chansen att mingla med branschen och bland annat lyssna på Micael Dahlen, författare och professor känd från TV. 

Var: Stockholm, Posthuset
Datum: 19:e oktober
Tid: 18.00

Länk till anmälan hittar du här.