Nyhet

Vägar och landsbygd – är infrastruktur valfrågan som kom in i värmen?

Nyhet

Det är bara veckor kvar till valet. Frågor som rör exempelvis lag och ordning och skola är som vanligt viktiga för väljarna. Men en uppstickare som får mer utrymme i ljuset av allt sämre vägar är infrastruktur:
– Frågan växer eftersom det här är ett stort problem i människors vardag, säger Tina Thorsell, Transportföretagen.

Valet närmar sig med stormsteg och de politiska partierna håller som bäst på med sin slutspurt. Ett av de ämnen som har fått mer fokus i valrörelsen denna gång är frågan om landets infrastruktur och hur den ska möjliggöra ett levande Sverige med god standard oavsett bostadsort:

–       Man kan aldrig prata för mycket om infrastruktur men det som är speciellt för den här valrörelsen är att det överhuvudtaget pratas om infrastruktur. Det är en fråga som från politiskt håll har mötts av stort ointresse tidigare. Även landsbygdsfrågan har tagit stor plats i den här valrörelsen och när den diskuteras är det vägar samt energi- och drivmedelspriser som är i fokus, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef hos Transportföretagen.

Väl fungerande infrastruktur är helt fundamental för ett modernt samhälle och i det perspektivet tycker jag att våra politiker vaknat upp väldigt sent

Och det finns mycket att göra. 2021 lanserade Transportföretagen rapporten Långsiktiga effekter av ett underfinansierat vägunderhåll. Slutsatsen är att nuvarande vägunderhållsbudget inte räcker, vi kommer se en succesiv försämring av vägarnas skick. Underhållsskulden beräknades dessutom mer än dubbleras under en tioårsperiod. Många av vägarna i dåligt skick är dessutom högtrafikerade vägar.

–       Väl fungerande infrastruktur är helt fundamental för ett modernt samhälle och i det perspektivet tycker jag att våra politiker vaknat upp väldigt sent. Det gäller inte bara frågan om skicket. Helt plötsligt har vi till exempel en kapplöpning om vem som kan satsa mest på laddinfrastruktur och det här har egentligen skett det sista kvartalet.

Att man nu från politiskt håll ändå fått upp ögonen för såväl frågor om landsbygden som infrastrukturen i sin helhet tror Tina Thorsell handlar om att effekterna nu blivit synliga för väljarna på allvar.

–       Att infrastrukturen är otillräcklig är ett stort problem i människors vardag. I valsammanhang pratar man ofta om plånboksfrågor som avgörande, alltså det som påverkar dig som väljare direkt. Och så har det blivit med vägarna. Tillståndet är så pass allvarligt att det påverkar folks vardag och när politikerna då intresserar sig för frågan möts de av ett väldigt gensvar.

–       Det är frågor som väljare har lättare att känna igen sig i än till exempel principiella skatteresonemang. Sedan är det tyvärr så att intresset beror på att läget är så allvarligt att det just nu krackelerar inför våra ögon. Och infrastrukturen påverkar alla, oavsett om man ska åka till ett sjukhus och föda barn eller ta bilen eller bussen till jobbet.

Vi ligger på en nivå som folk uppfattar som helt oacceptabel. Det förstärks när fler dessutom väljer att flytta ut ur städerna

Effekterna av en fortsatt underprioritering kan få stora konsekvenser för de kommande åren tror Tina Thorsell:

–       Det är inte osannolikt att vi kommer att se folkliga uppror kring detta. Vi ligger på en nivå som folk uppfattar som helt oacceptabel. Det förstärks när fler dessutom väljer att flytta ut ur städerna. Jag tror att det kommer att bli en dramatisk och stor fråga.

Vad vill då Transportföretagen se från politiskt håll? Det handlar främst om att peka ut en riktning och att genomföra den, menar Tina Thorsell – en vilja att skrida till handling:

–       Jag vill se konkreta löften om satsningar på infrastrukturen, hårda löften som man binder sig vid. Dessvärre tycker jag att den här valrörelsen med kirurgisk precision undviker faktiska vallöften. Det här är ett maktval, det handlar mer om personer och vem som kan tänkas samarbeta med vem och nästan ingenting om sakpolitik. Det har vi nog aldrig sett i Sverige så här tydligt.