Nyhet

Ändrade regler för ansvar när fordon saknar ny färdskrivare

Regeringen anpassar nu ansvarsreglerna för förare och företag som inte använder den nya versionen av smart färdskrivare enligt EU-kommissionens rekommendation.

– För de transportföretag som omfattas av bestämmelsen leder ändringen till minskad stress med att byta ut färdskrivare och de får nu bättre möjligheter att planera in eftermonteringen av den nya versionen av färdskrivare så att det passar för verksamheten, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Som vi skrivit om tidigare så finns det sedan den 21 augusti 2023 ett krav på att nya fordon som registreras för första gången ska ha en ny version av färdskrivare installerad, så kallad smart färdskrivare version 2. Men eftersom det har varit brist på sådana färdskrivare på marknaden, beslutade regeringen i augusti att införa en bestämmelse om ansvarsfrihet.

Europeiska kommissionen kom under hösten med en rekommendation till medlemsstaterna om hur frågan bör hanteras. Rekommendationen skiljer sig i vissa avseenden från den svenska bestämmelsen, som nu därför ändras.

De nya reglerna som regeringen nu beslutat om innebär att det under perioden 21 augusti 2023–18 augusti 2025 inte ska påföras någon sanktionsavgift eller några böter med anledning av att ett fordon saknar den färdskrivare som EU-reglerna kräver. Detta gäller förutsatt att fordonet registrerats för första gången senast den 31 december 2023 och vid registreringstillfället var utrustat med en smart färdskrivare version 1.

Transportföretagen tycker att det är ett rimligt beslut av regeringen, att förlänga respittiden. Men enligt vad Transportföretagen erfar har motsvarande justering inte gjorts i Norge, Finland och Danmark, där gäller respiten för de gamla färdskrivarna endast fram till den 31 januari 2024. Svenska lastbilar och bussar som kör gränsöverskridande är därmed omringade av länder som från och med 1 februari nästa år ger böter för en smart färdskrivare version 1 monterad efter den 21 augusti 2023.

Transportstyrelsen rekommenderar trots detta att den som fått en smart färdskrivare version 1 i sitt nya fordon, så snart som möjligt byter ut den till en version 2. Detta för att inte riskera ännu en bristsituation eller brist på tid hos verkstäderna om alla vill byta färdskrivare samtidigt i augusti 2025.

Fakta

I augusti beslutade regeringen att det under perioden 21 augusti 2023–31 januari 2024 inte skulle påföras någon sanktionsavgift eller några böter i Sverige med anledning av att ett fordon saknade den färdskrivare som EU-reglerna kräver. Nu har regeringen beslutat att ändra reglerna så att de endast omfattar fordon som registrerats före utgången av december 2023. Ansvarsfriheten förlängs dock samtidigt till och med den 18 augusti 2025, vilket betyder att perioden för eftermontering av den nya färdskrivaren blir längre.