EU-parlamentet antog förändrade kör- och vilotider för beställningstrafik
Idag röstade EU-parlamentet igenom det kompromissförslag kring förändrade kör- och vilotider för beställningstrafik som utskottet för transport och turism, TRAN, antog för ungefär en månad sedan. Det ger ett gott utgångsläge inför de kommande trilogförhandlingarna under januari.
- Det är mycket positivt att förslaget nu gått igenom även i EU-parlamentet och vi är nöjda med den kompromiss som förhandlats fram av de olika instanserna. Till slut fick beställningstrafiken med buss det erkännande som vi lobbat för i många år – det vill säga att förutsättningarna att köra människor är annorlunda än att köra gods, kommenterar Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag.
Förslaget som röstades igenom innehåller tre delar:
- En utökning av den så kallade tolvdagarsregeln även till inrikes trafik
- En möjlighet att mer flexibelt dela upp den obligatoriska 45-minutersrasten i två delar om minst femton minuter vardera (vilket möjliggör fler kombinationer än idag)
- Möjlighet att skjuta upp dygnsvilan med en timme vid ett tillfälle under en resa som är minst sex dagar, förutsatt att den totala körtiden under dagen inte överstiger sju timmar
Dessutom ska färdbladen som idag används i den gränsöverskridande trafiken (waybillen) ses över vad gäller möjligheten att ha dessa digitalt istället för på papper, för att förenkla tillsynen av regelverket.
Förslaget om förändrade kör- och vilotider för så kallad tillfällig trafik, oftast kallad turist- och beställningstrafik, lades ursprungligen fram av EU-kommissionen i maj 2023. Sedan dess har det förhandlats vidare i dels ministerrådet och dels EU-parlamentets utskott för transport och turism, TRAN, vilket resulterat i det kompromissförslag som nu även antagits av EU-parlamentet.
Det som kommer att ske framöver kallas trilogförhandlingar, då förslaget slutförhandlas av EU-kommissionen, EU-parlamentet och ministerrådet, vilket förhoppningsvis sker under januari och februari. Därefter kan det slutgiltiga beslutet om innehållet i lagstiftningen fattas av EU-parlamentet respektive ministerrådet.