Implementering av “ny” tullagstiftning innebär förändringar i svenska hamnar
Inom EU pågår sedan en tid ett förändringsarbete där tullagstiftningen från 2016, UCC, håller på att implementeras, vilket innebär nya arbetsprocesser och nya IT-system. Syftet är att öka säkerheten i EU genom möjlighet till ökad tullkontroll men också att förenkla administrationen kring tullhantering, både ur företagens och tullmyndigheternas perspektiv. All information finns på Tullverkets hemsida, men informationen är svår att ta till sig även för insatta.
Tullverket har bjudit in Sveriges Hamnar till en referensgrupp med möjlighet att följa och komma med inspel till implementeringsarbetet. Fredrik Nikander vid Oxelösunds Hamn har utsetts för att följa arbetet för förbundet. Syftet med följande information är att övergripande beskriva kommande förändringar och vad man som hamn kan komma att behöva göra. Efter två möten de senaste månaderna kan Fredrik rapportera följande.
En viktig förändring är att ”Trafiktillstånd sjö” upphör och ”Anvisade och godkända platser” börjar gälla. Det här kan få stor inverkan beroende på verksamhet idag. Två huvudfrågeställningar är:
Transiteringar. Fartyg kan inte längre avsluta transiteringar. Det handlar t ex om förnödenheter till fartyg som kommer på T1:a till fartyget, dvs förnödenheter som skickats från 3:e land (utanför EU). Tidigare har fartyget kunnat avsluta transitering själva. Det kommer fartyg inte längre att kunna göra. För att lossa lastbilen behöver transitering avslutas först. Om ni som hamn vill kunna göra det som en service så behöver ni:
- Eori nummer. Dvs vara en ekonomisk godkänd aktör hos tullverket
- Tillstånd för att ta emot elektroniska meddelanden (EDI filer)
- Mjukvara som är godkänd och både för digitala meddelanden men också som bokföring
- Tillstånd för tillfälligt lager
- Ha rutiner och resurser för detta
Om ni väljer att inte erbjuda den här servicen så blir det upp till fartygsagenten att avsluta transitering på närmaste tullkontor, alternativt att varorna importeras när de kommer in i Sverige.
- Anmälan om varors ankomst. En viktig förändring är att hamnen måste vara godkänd i förväg för att fartyg med 3:e landsgods ska få komma till hamn och lossa gods. Hamnen behöver ha ett UN/LOCODE, vilket ersätter godslokalkoder.
För att bli godkänd behöver hamnen ha åtminstone ”tillfälligt lager”. Som det är idag kan gods importeras direkt eller läggas direkt på tullager. De nya reglerna innebär att gods först läggs på tillfälligt lager. Därifrån kan det importeras eller hanteras vidare. Det finns undantag om man redan har tullager, tex för flytande bulk som lagras i cistern. Eftersom gods bara får ligga på tillfälligt lager i 90 dagar tvingar det hamnar att ha tullager som backup för att själva befordra varan till tullager om något går snett för kunden.
Det finns skillnader mellan vad som får göras i tillfälligt lager och tullager. Provtagning, ompackning mm är tillåtet på tullager men inte i tillfälligt lager. Hamnar kan komma att tvingas in i en lösning där man är en aktör i importen om man vill kunna ta emot 3:e landsgods. Det kan också finnas andra typer av lösningar, t.ex. där kunder har verksamhet i hamn och där de också får omhänderta processen själva.
För att tillskapa tillfälligt lager och tullager krävs flera tillstånd. Mer information finns på Tullverkets hemsida och det finns förstås också konsulter som erbjuder sina tjänster.
Det ovan beskrivna förändringarna kommer genomföras under våren 2024. Under 2025 kommer också exporten att omfattas, och hamnarnas administrativa arbetsbörda kommer med det att öka om man hanterar 3:e landsgods. Hamnar är också olika uppbyggda, några har egen klareringsverksamhet vilket sannolikt förenklar förändringsarbetet. Hamnar som saknar den funktionen står inför större uppgifter. Som hamn är det viktigt att snarast börja agera inom de områden man är berörd av. Det tar sin tid att ansöka om tillstånd.