Flygbolaget BRA presenterar vision för Bromma flygplats
Under onsdagens presenterade flygbolaget BRA sin vision för Bromma flygplats efter 2038. En flygplats för hållbart flyg och 23 000 bostäder.
Bromma flygplats vara eller inte vara har under många år varit en omdebatterad fråga. Transportföretagen har länge lyft vikten av att stockholmsregionen har tillräcklig kapacitet för att möta efterfrågan på god tillgänglighet med flyg i och till och från Sverige, och att regionen dessutom säkerställer man har infrastruktur för introduktionen av elflyg och drönare.
På en pressträff under onsdagen presenterade flygbolaget BRA sin vision för framtidens flyg på Bromma efter 2038. Projektet kallas för Bromma Park och fokuserar på att bli en 100 procent fossilfri flygplats tillsammans med hållbara bostäder på och runtom flygplatsen. Visionen har tagits fram tillsammans med stadsutvecklare och arkitekter och ger Stockholm runt 23 000 bostäder, men också̊ en framtidssäkrad tillgänglighet baserad på de nya framväxande flygteknologierna.
- Snart kommer alla världsstäder vilja ha en citynära flygplats. Stockholm har redan en. Politiken har under alltför lång tid ägnat sig åt pajkastning och ideologiska skygglappar kring frågan om Stockholms flygplatser och särskilt Bromma flygplats. Nu finns det ett konkret och väl utvecklat förslag som innehåller både bostäder och stärker regionens positionering för att kunna välkomna det fossilfria flyget. Jag hoppas politiken kan ta det här goda exemplet och arbeta för en bred överenskommelse som säkrar både framtiden för Bromma flygplats och fler bostäder i ett citynära läge, säger Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg.
Totalt presenterade BRA två koncept som beskriver framtidsvisionen för flygplatsen samt framtidens flyg och transportsystem i Stockholm:
1. Braathens Shuttle – ett koncept för att knyta ihop Stockholmsregionen baserat EVTOLs för passagerare och fraktdrönare som flyger mellan såväl flygplatser som nya start- och landningsplatser så kallade Vertiports.
2. Bromma Park 2038 – stadsplanering för en ny stadsdel och Smart City i kombination med Europas första renodlade elflygplats som innehåller en ny Vertiport för drönartrafik.
- Det här är ytterligare ett bevis på att flygbranschen tar ett stort ansvar för både omställningen och framtidens transportsystem. Transportföretagen delar BRAs syn på att Bromma flygplats i framtiden har alla förutsättningar att bli ett världsledande nav för framtidens flyg. År 2030 kommer vi definitivt att ha de första elflygen i kommersiell drift. Utvecklingen är på gång och vi kommer att se mycket av den redan inom den närmaste 10-årsperioden, säger Fredrik Kämpfe i en avslutande kommentar.
Vad är eVTOL?
"Electric Vertical Takeoff and Landing" syftar på en typ av flygfordon som kan lyfta och landa vertikalt, liknande en helikopter, men som drivs av elektricitet istället för konventionella bränslen.
eVTOL-fordon är vanligtvis utrustade med flera små elektriska propellrar eller fläktar som ger lyftkraft och styrning. Genom att justera kraften och riktningen på dessa propellrar kan eVTOL-fordonen flyga uppåt, framåt, bakåt och sidledes samt svänga. Detta ger dem en hög grad av manövrerbarhet och möjlighet att flyga i trånga utrymmen.
Vad är en Vertiport?
En vertiport är en speciell typ av start, laddning och landningsplats som är utformad för att betjäna drönare och eVTOL-fordon.
En vertiport är vanligtvis mindre och mer kompakt än en traditionell flygplats och har anpassad infrastruktur för att möjliggöra snabba och effektiva vertikala start- och landningsoperationer. Den kan vara belägen i stadsmiljöer, på taket av byggnader, vid transportknutpunkter eller på andra strategiska platser.