Sveriges Hamnar tackar ja till medlingsbud – men inget avtal klart
Frivillig medling har pågått 7–8 juni mellan Sveriges Hamnar, ett förbund inom Transportföretagen, och Hamnarbetarförbundet med hjälp av Medlingsinstitutet. Ett medlingsbud, genom en så kallad hemställan, har nu lagts av Medlingsinstitutet, som Sveriges hamnar har tackat ja till. Hamnarbetarförbundet har dock tackat nej.
Bakgrunden till medlingen är att Sveriges Hamnar sagt upp andrahandsavtalet med Hamnarbetarförbundet och att parterna inte kunnat enas om ett nytt andrahandsavtal.
Hamnarbetarförbundet har därefter föreslagit att parterna ska ingå i så kallad frivillig medling, vilket Sveriges Hamnar har accepterat.
- Transportföretagen och Sveriges Hamnar kan bekräfta att vi mottagit ett medlingsbud som vi ställt oss positiva till. Förslaget är i linje med vad Sveriges Hamnar kan erbjuda, dvs ett avtal som är likalydande med förstahandsavtalet med Transportarbetareförbundet, säger Johan Grauers, förhandlingschef hos Sveriges Hamnar.
- Vi stänger inga dörrar för ett andrahandsavtal med Hamnarbetarförbundet. Det viktiga för oss är att skapa långsiktiga och stabila villkor för våra hamnar. Även om avtalet inte skrivs på omfattas Hamnarbetarförbundets medlemmar precis som tidigare av kollektivavtal, nämligen Transportarbetareförbundets Hamn- och stuveriavtal. Alla villkor för alla hamnarbetare i Sverige styrs redan av Hamn- och stuveriavtalet och det är redan klart, vilket är mycket viktigt att betona, säger Johan Grauers.
Läs mer: Transportföretagen deltar i frivillig medling: