Marcus Dahlsten i intervju om "märket"
Avtalsrörelsen pågår för fullt och den första delen är nu klar genom att ”märket” är satt av arbetsgivare och fack inom industrin. För Transportföretagens del fortsätter förhandlingarna med motparterna utifrån de förutsättningar märket ger och de behov som finns i de olika branscherna. Transportföretagens vd Marcus Dahlsten menar att det kommer att bli tuffa förhandlingar, men att det finns ett gemensamt intresse och ansvar för att stärka branschen för den lågkonjunktur som väntar.
Nu är ”märket” satt som ska avgöra löneökningstakten de kommande åren. Industriavtalet har mött sin största utmaning sedan det kom till 1997, menar Marcus Dahlsten, med tanke på det osäkra omvärldsläget och den svåra ekonomiska situation som både företag och privatpersoner befinner sig i.
– Förhandlingarna har varit besvärliga för parterna inom industrin, detta eftersom det finns en betydande osäkerhet gällande det ekonomiska läget. Många sektorer, branscher och företag har haft det tufft efter pandemin och står inför stora kostnadsökningar de kommande åren. Samtidigt behöver vi ställa om till mer hållbara transporter för att fortsätta vara konkurrenskraftiga. Det som kan sägas sammantaget är att nivån på märket är hög med tanke på det osäkra läge som vi befinner oss i och kommer bli en utmaning för många medlemsföretag att bära.
- I den lågkonjunktur som vi nu befinner oss i så kämpar många företagare för sin överlevnad. Transporter och den ekonomiska utvecklingen är tätt sammankopplade och branschen är konjunkturberoende. Nu blir vårt arbete för att stärka företagens konkurrenskraft ännu viktigare, fortsätter Marcus Dahlsten.
Det finns också en stor osäkerhet kring hur situationen kommer att se ut framöver.
– Fyra av tio företagare inom transportsektorn upplever en försämrad lönsamhet jämfört med motsvarande period förra året. Den största anledningen är ökade kostnader (71 procent), men även minskade intäkter (29 procent).
Samtidigt menar Marcus Dahlsten att den svenska modellen med en märkessättning som sker via industrins parter är en modell som tjänar Sverige och branschen väl.
– Det ger en stabilitet och en förutsägbarhet att ha Industriavtalet, en tydlig modell för lönesättning som vi har i Sverige och det är något som Transportföretagen ställer sig bakom.
Nu fortsätter arbetet med att förhandla de 54 kollektivavtalen som träffas av förbunden inom Transportföretagen.
– Sammantaget kommer det att bli några månader med hårt arbete för såväl oss som för våra motparter. Men målet är att vi går ur avtalsrörelsen med så bra förutsättningar som möjligt för våra medlemsföretag att bedriva sin verksamhet. Målet är att skapa balanserade överenskommelser baserat på ”märket”, säger Marcus Dahlsten.