Nyhet

Historia skrevs när energi- och näringsminister Ebba Busch invigde bioraffinaderi för fossilfritt flygbränsle i Göteborg

Nyhet

Den 10:e april slogs portarna upp till Göteborg Bioraffinaderi, ett joint venture mellan St1 och SCA.
– Nu måste vi se mer av samma vara för att sätta riktig fart på flygets fossilfria omställning. Särskilt då EU genom sitt stora klimatpaket Fit for 55 beslutat specifika regler för att öka tillgången och användningen av fossilfritt flygbränsle, kommenterar Fredrik Kämpfe, branschchef, Transportföretagen Flyg.

Det nystartade bioraffinaderiet som redan är igång har en årlig kapacitet på 200 000 ton biodrivmedel och beräknas bespara slutanvändarna cirka 500 000 ton koldioxid jämfört med deras fossila motsvarighet. Cirka 40 procent av produktionen beräknas utgöras av hållbart flygbränsle, en nivå som kan skalas upp ytterligare. Den flexibla designen gör det möjligt att nyttja många olika typer av råvaror. Det inkluderar använd matolja och animaliska fetter men även tallolja från SCA:s pappers- och massabruk. St1 och SCA har investerat 4 miljarder kronor och över 2,5 miljoner arbetstimmar.

Satsningen på fossilfritt flygbränsle går helt i linje med flygbranschens fossilfria färdplan som tagits fram inom ramen för Fossilfritt Sverige. Målbilden är ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och att allt flyg som lyfter från svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2045. Satsningen är även viktig för att uppfylla kraven i EUs lagstiftning ReFuelEU Aviation, som tvingar EU:s flygplatser och bränsleleverantörer att se till att minst 2 procent av flygbränslena utgöras av hållbart flygbränsle från och med 2025. Detta är en andel som ökar vart femte år: 6 procent 2030, 20 procent 2035, 34 procent 2040, 42 procent 2045 och 70 procent 2050

Fredrik Kämpfe, branschchef för flyg hos Transportföretagen, menar att det nu krävs fler liknande satsningar för att lyfta flygets omställning och att även det offentliga behöver engagera sig i uppskalningen av produktionskapacitet i Sverige. Faktum är att regeringen nu har ett riktigt guldläge att satsa på fossilfritt flyg:

– Den svenska flygindustrin vill gå före och flyga mer fossilfritt. Med politikens stöd kan vi skapa en livskraftig svensk flygindustri som inte bara blir fossilfri och stärker tillgängligheten utan även hjälper andra länder att sänka sina utsläpp med smart flygteknik och kunskap, vätgas- och elflyg samt stora volymer hållbara flygbränslen ”Made in Sweden”, säger Fredrik Kämpfe.

Hållbart flygbränsle är än så länge betydligt dyrare än fossilt flygbränsle och det är viktigt att infasningen därför sker i en takt som inte motverkar omställningen och reducerar tillgängligheten, menar Fredrik Kämpfe vidare:

– Vi måste acceptera att omställningen kostar pengar och reseköpare har här en stor möjlighet att bidra. Vi letar med ljus och lykta efter företag och organisationer som inser att deras inköp av hållbara flygbränslen utöver obligatoriska kvotplikter är oerhört viktigt för att snabba på utvecklingen av fossilfritt flyg och dessutom sänker CO2 utsläppen redan idag. Vi måste vara beredda att betala den gröna premien, avslutar Fredrik Kämpfe.