Den 18–19 april samlas den svenska turistbussbranschen till konferensen Busstorget på Hotel Tylösand. Intresset för arrangemanget har varit rekordstort i år och totalt deltar representanter för ett sextiotal bussföretag. En färsk studie av den svenska turistbussmarknaden, genomförd i början av 2024 av Sveriges Bussföretag, visar samtidigt att branschen kan summera ett stort intresse för bussresor.
Turistbussbranschen summerade ett starkt fjolår, framför allt för beställningstrafiken, och än så länge tyder ingenting på att det sker någon avmattning i år.
– Det är full fart i det här segmentet av bussbranschen. Företag, föreningar och skolor åker fortsatt mycket buss, vilket är glädjande trots att det råder lågkonjunktur. De arrangerade resorna har återhämtat sig lite mer ojämnt efter pandemin, men även där ser vi flera positiva signaler, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Samtidigt så är företagen något avvaktande inför framtiden. I en undersökning gjord av Sveriges Bussföretag i början av 2024 uttrycker de flesta av förbundets medlemsföretag att marknaden för busstransporter kommer vara relativt stabil de närmsta åren, men det finns en större oro för de arrangerade resorna.
– Det finns såklart orosmoln, bland annat när det gäller tillgång på personal. Företagen får tyvärr tacka nej till uppdrag på grund av att de inte har någon som kan köra. Dessutom ser vi att flera EU-förslag lagts fram, bland annat inom paketreseområdet, som riskerar göra det ännu svårare för mindre företag att verka, fortsätter Anna Grönlund som också kommer moderera programmet på Busstorget.
Programmet under dagarna i Tylösand kommer bland annat handla om trendspaningar, miljözoner, hållbarhet och kompetensförsörjning.
Sveriges Bussföretag arrangerar konferensen Busstorget den 18–19 april på Hotel Tylösand tillsammans med de ledande fordonstillverkarna Daimler, Neoplan, Scania, VDL och Volvo.
För mer information kontakta
Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag på 070-612 71 74