Busskampanjen uppmärksammad i SL-trafiken
Under sommaren har kampanjen Blibussförare synts i Stockholms kollektivtrafik i samarbete med SL.
I slutet av det föregående året lanserade Sveriges Bussföretag, ett förbund inom Transportföretagen, kampanjen Blibussförare. Målet är att skapa synlighet för bussföraryrket och därigenom attrahera fler att söka sig till branschen. Som bekant saknas det redan i dag ett stort antal bussförare och problemet väntas växa ytterligare i samband med pensionsavgångar.
På kampanjsidan finns förutom information en bemannad tjänst där intresserade erbjuds hjälp att hitta sin närmaste bussutbildning. Kampanjen har i huvudsak synts online via annonser på hemsidor och i sociala kanaler, samt genom bussföretagen som delat annonser och spridit budskapen.
Insatserna har hittills mötts av stort intresse och under sommaren kompletterades aktiviteterna med ytterligare en när kampanjen i samarbete med SL fick möjlighet att synas i bussar och i tunnelbanevagnar.
– Samtidigt fortsätter vi från Sveriges Bussföretag och Transportföretagen att aktivt påverka beslutsfattare och regionala kollektivtrafikmyndigheter för att skapa möjligheter för fler att utbilda sig till bussförare. I höst kommer exempelvis frågan om körkortsåldern för bussförare samt den så kallade 50-kilometersregeln att åter tas upp i EU. Frågan pausades i samband med EU-valet, säger Anna Grönlund.
Kampanjen kommer att fortsätta under hela 2024 och in i 2025 med såväl fortsatt annonsering som nya aktiviteter.
– Vi har också en dialog tillsammans med flera regionala kollektivtrafikmyndigheter inom ramen för Sveriges Bussföretags satsning ”Bussakademin” om hur vi tillsammans i branschen gör bussföraryrket än mer attraktivt. I den dialogen diskuterar vi bland annat frågor om arbetsmiljön, exempelvis vikten av bra rastlokaler och depåer, fortsätter Anna Grönlund.