Aldrig tidigare har så många paket handlats av svenskar över nätet. Samtidigt har Kina blivit svenskarnas nya förstahandsval när de handlar från utlandet. Det slås fast i Paketindex för årets andra kvartal, som tas fram av Transportföretagen och HUI och som mäter leveranser inom e-handel i Sverige.
Under årets andra kvartal levererades elva miljoner paket från utländska e-handlare till svenska konsumenter – tre miljoner fler än under samma period 2023. Kina har också kört om Tyskland som det land flest paket från utlandet kommer ifrån.
- Vi ser att den stora ökningen av utlandspaket håller i sig. Det går inte att förneka att Shein och Temu-effekten påverkar hur vi svenskar handlar på nätet, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Samtidigt ser transportörbranschen att den totala paketvolymen under det andra kvartalet ökade med 9,6 procent, vilket är fler än någonsin tidigare. Endast 600 tusen av alla paket var större varuförsändelser och resterande del utgjordes av e-handelspaket upp till 20 kilo.
- Det är svårt för oss i Sverige att påverka så att dessa långväga transporter sker på ett hållbart sätt. Men det vi kan göra är att se till så de leveranskedjor vi har här är hållbara. Här kan hållbarhetscertifieringar som Fair Transport verkligen göra skillnad och garantera för både kunder och e-handlare att leveransen görs på ett hållbart sätt, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Under det andra kvartalet ökade antalet paket som levererades till utlämningsställen med 15,2 procent, medan hemleveranserna minskade med 0,1 procent. Det blev andra kvartalet i rad där leverans till utlämningsställe växte i starkare takt än hemleveranserna, vilket bryter en långsiktig trend där hemleveranser vuxit på bekostnad av utlämningsstället.
Sedan början av 2023 har det skett en tydlig nedgång i returgraden. Under andra kvartalet 2024 returnerades 11,3 procent av e-handelspaketen, vilket kan jämföras med 14,7 procent under samma period år 2022. Antalet returer minskar till följd av att en större andel av returerna sker i fysisk butik när fler och fler e-handlare börjat ta betalt för returer via postpaket. Dessutom drivs e-handelns tillväxt av branscher med låg returgrad så som apotek och skönhet.
Paketindex tas fram av Transportföretagen i samarbete med HUI i syfte att tillhandahålla trovärdig och kvalitetssäkrad statistik över leveranser inom e-handel i Sverige sett till volymer, utveckling och trender.