Antalet omkomna i trafiken ökade 2023
Under fjolåret omkom 232 personer i vägtrafiken, vilket är fem fler jämfört med 2022. Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik som presenterades i mitten av januari. 1792 personer skadades svårt och 12 769 blev lindrigt skadade i trafiken.
Av de som omkom färdades 114 i personbil, 18 i lastbil , fyra i buss och tre i A-traktor/traktor. Den vanligaste olyckstypen är singelolyckor, följt av mötesolyckor.
– Fram till 2020 har vi haft en minskning av antalet omkomna i vägtrafiken sedan beslutet om Nollvisionen som togs 1997. År 2020 var antalet döda i trafiken som allra lägst, mycket tack vare effekterna av coronapandemin. De senaste åren har antalet dödade år från år, vilket är en bekymmersam utveckling. Transportföretagens medlemmar är en del av transportsystemet och medlemsföretagens medarbetare har vägen som arbetsplats. Att riskerna i trafiken tenderar att öka är en mycket bekymmersam utveckling, konstaterar Tina Thorsell, samhällspolitisk chef hos Transportföretagen.
År 2020 antog regeringen nya etappmål för Sveriges trafiksäkerhetsarbete, kallat Nollvisionen. Etappmålet innebär en halvering av antalet omkomna och en 25-procentig minskning av antalet allvarligt skadade till år 2030. I faktiska tal innebär det max 133 omkomna i vägtrafiken år 2030.
– Anledningen till att vi tyvärr sett en ökning av antalet döda i trafiken kan vara att trafikarbetet på de svenska vägarna under senare år stadigt ökat. Ytterligare ett faktum är att Sverige trots infrastrukturens betydelse låtit infrastrukturen förfalla under lång tid. En växande befolkning och en högre ekonomisk aktivitet gör att transporterna ökar, transportsystemets funktionalitet måste hålla jämna steg med denna utveckling. Samtidigt är underhållsskulden på både väg- och järnvägsnäten är stor och växande, fortsätter Tina Thorsell.
Transportföretagen anser att det de närmaste åren behövs mer resurser, med tydligt fokus på att i framtiden skapa förutsättningar för en större andel förebyggande underhåll och mindre akuta och felavhjälpande åtgärder. Arbetet med att effektivisera användandet av samhällets knappa resurser måste intensifieras. På längre sikt behövs omfördelning och en bättre användning av pengarna, utifrån mer effektiva åtgärdsval.
-Menar vi allvar med etappmålet 2030 måste det avsättas mer resurser för att skapa fler mötesfria vägar, det är en av de viktigaste åtgärderna för att få ner olyckorna i vägtrafiken, säger Anders Josephsson, näringspolitisk expert på Transportföretagen.