Branschchefen för Sveriges Bussföretag Anna Grönlund har valts till ny ordförande för International Road Transport Unions passageraravdelning. Nyligen valdes också Sveriges Bussföretags förhandlingschef Linn Sidén till ordförande för den sektoriella sociala dialogen för buss- och kollektivtrafiken inom EU.
På fredagen valdes Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag, till ordförande i International Road Transport Unions (IRU) passageraravdelning. IRU är den globala organisationen för vägtransporter och är delad i två avdelningar, en för gods och en för passagerartransporter. IRU CPT, som är passagerardelen, sköter också på uppdrag av EU-kommissionen den sektoriella sociala dialogen för buss- och kollektivtrafik inom EU. Ordförande där är sedan i juni Sveriges Bussföretags förhandlingschef Linn Sidén.
- Det är hedrande att av kollegor i hela världen bli vald att företräda den globala bussbranschen. Jag har varit vice ordförande för IRU CPT i ett antal år så det ska bli inspirerande att få axla ansvaret fullt ut. På europeisk nivå kommer jag driva IRU:s arbete tillsammans med min kollega Linn Sidén i hennes roll som ordförande för den sektoriella sociala dialogen. Vi har ju redan ett gott samarbete i vår svenska organisation, nu tar vi det vidare till Europa. Tillsammans skapar vi en bra plattform för våra svenska medlemsföretag att lyfta sina branschfrågor till EU-nivå, säger Anna Grönlund.
Stark internationell röst för bussbranschen
IRU CPT är en stark röst för busstrafiken, framför allt i EU. Organisationen har huvudkontor i Genevé men också ett stort kontor i Bryssel, därifrån mycket av buss- och taxibranschens påverkansarbete gentemot EU sköts. Medlemmar i IRU är traditionellt de nationella bransch- och arbetsgivarorganisationerna i respektive land, från hela världen. I Sverige är Sveriges Bussföretag utpekad som företrädare för den svenska bussbranschen.
Då svensk buss- och kollektivtrafik i ett antal avgörande frågor regleras från Bryssel är den svenska möjligheten att påverka EU:s organ viktig för branschen. Just nu pågår exempelvis förhandlingar om EU:s körkortsdirektiv, en lagstiftning som bland annat reglerar villkoren för att få bli bussförare. Hela den europeiska bussbranschen saknar idag bussförare och krångliga och otidsenliga regelverk försvårar möjligheten att utbilda bussförare för kollektivtrafikens behov. Bara i Sverige behöver 8 100 bussförare rekryteras till år 2025 och var tredje bussförare är idag över 60 år. Dessutom är det EU som beslutar om upphandlingsregler, fordonskrav, passagerarrättigheter och ett antal andra för bussbranschen avgörande rättsområden.
- I min roll som ordförande för den sektoriella sociala dialogen har jag möjlighet att föra fram Sveriges röst i de frågorna, säger Linn Sidén.