Pressmeddelande

Ökat antal utlandspaket när svenskar e-handlar

Pressmeddelande

Svenskar fortsätter e-handla alltmer från utlandet, visar Paketindex för årets tredje kvartal. Nu efterfrågas bättre möjligheter för kunder att välja hållbara transporter från e-handelns plattformar.

Fler utlandspaket jämfört med ifjol, minskat antal returer och en ökning av antalet paket som lämnas ut via paketbox. Det är några av resultaten i Paketindex som Transportföretagen tillsammans med HUI tagit fram för årets tredje kvartal.

Ökade krav på hållbarhet när antalet utlandspaket ökar

Samtidigt som antalet paket som skickats inom Sverige ökade med 5,5 procent jämfört med samma period ifjol, ökade utlandspaketen med 28,4 procent. Hittills i år ligger uppgången på 37 procent, vilket kan förklara att antalet returer minskat. Detta ställer nya krav på e-handelsbolagen och möjligheterna till att som kund kunna välja hållbara transporter som alternativ vid köp.

- Vi ser att andelen paket fortsätter att öka, framför allt från utlandet. Samtidigt sker också en tydlig ökning av fossilfria lätta lastbilar och här spelar e-handelns plattformar en viktig roll i att ge konsumenterna verktyg att kunna välja hållbara transporter i leveranserna av paket, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

I den nyligen presenterade hållbarhetsrapporten som Transportföretagen tagit fram, uppgav åtta av tio av de svarande företagen att de värderar hållbarhetsarbetet och att en majoritet av dem upplever att kunderna efterfrågar hållbara lösningar. Dock är betalningsviljan i kundledet för låg och i många fall har det varit främsta orsaken till uteblivna hållbara investeringar, som exempelvis elbilar. Samtidigt finns en branschöverenskommelse mellan e-handlare och transportörer, som studier dock menar inte helt uppfyller sitt syfte. Mer behöver göras av e-handlarna för att omställningen av transportsektorn ska bli framgångsrik. Genom att i stället använda sig av exempelvis FairTransport skulle fossilfria leveranser kunnat göras tillgängliga för fler konsumenter i Sverige.

- Transportsektorn är mitt uppe i omställningen, men det krävs att kunderna är villiga att betala för det, annars står enskilda företagare ensamma med notan, vilket är helt orimligt. Här kan e-handlarna kan hjälpa till på traven. Som kund har man ofta flera alternativ när man e-handlar, och på samma sätt bör man kunna välja FairTransport i leveransen av sitt paket. Det saknas alltför ofta på plattformarna idag, säger Tina Thorsell, Samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Fler leveranser till paketboxar

Paketindex för tredje kvartalet visar också att antalet paket som hämtas ut från paketboxar fortsätter att öka. Även om de flesta leveranserna går relativt jämnt fördelat till utlämningsställen (42 procent) eller hem till kunderna (43 procent) så fortsätter paketboxar att utgöra en allt större andel, vilket tyder på kundernas vilja till ökad flexibilitet. 15 procent innebär en ökning med 26 procent på två år. Trenden att svenskar beställer hem större varuförsändelser fortsätter också. Paket på 20 kilo eller mer har för tredje kvartalet ökat med knappt tre procent jämfört med motsvarande period 2023.

Paketindex tas fram av Transportföretagen i samarbete med HUI i syfte att tillhandahålla trovärdig och kvalitetssäkrad statistik över leveranser inom e-handel i Sverige sett till volymer, utveckling och trender.