John Wahlstedt: Jag vill modernisera sjöfartens kollektivavtal
John Wahlstedt är biträdande förhandlingschef på Sjöfartens Arbetsgivareförbund (SARF) sedan den 1 september 2024. Han biträder Annika Nordin, som är förhandlingschef för SARF och för Biltrafikens Arbetsgivarförbund samt avdelningschef för arbetsgivarservice och juridik på Transportföretagen.
- Jag ser fram emot att få arbeta med avtal och arbetsrätt inom sjöfarten, säger John. Det långsiktiga målet är att modernisera sjöfartens kollektivavtal. Min inställning är att kollektivavtalen måste vara begripliga och relevanta för de arbetsgivare och arbetstagare som ska tillämpa dem. Det handlar naturligtvis om att villkoren ska vara anpassade till verksamheten, men också att språket ska vara lätt att förstå.
Arbetsrättsligt har sjöfarten många intressanta utmaningar för en arbetsrättsjurist. Det finns många specialregler kring fartyget som arbetsplats, och även arbetsrättsliga villkor med mycket lång historia. Exempelvis har arbetstider reglerats på fartygen långt innan man i kollektivavtal började reglera sådant för verksamhet till lands. Samtidigt verkar sjöfarten på en internationell marknad med hård konkurrens.
- Vi har en utmaning att skydda sjöfartssektorn i Sverige. Historiskt har vi varit en betydande sjöfartsnation, men idag är det få rederier som seglar under svensk flagg. Jag hoppas att vi som parter kan bidra till att skapa bättre förutsättningar, säger John.
John har lång och varierad erfarenhet av kollektivavtalsförhandlingar och andra arbetsgivarfrågor. Under många år arbetade han på Teknikföretagen, bland annat som arbetsrättschef där han deltog i förhandlingarna om Industriavtalet, som sätter ”märket” för det gemensamma löneökningsutrymmet på svensk arbetsmarknad, förde processer i domstolar och skiljenämnder och förhandlade i centrala tvisteförhandlingar. Han arbetade också med EU-frågor och var under en period utlånad till CEEMET, organisationen för den europeiska industrisektorn.
Det senaste året har John bedrivit egen verksamhet och före det var han chefsjurist och arbetsrättschef på Svenskt Näringsliv. Där har han bland annat varit med i förhandlingarna om det nya huvudavtalet som tecknades i samband med förändringarna av Lagen om anställningsskydd (LAS). John satt också som arbetsgivarsidans expert i den statliga utredning som lade fram de slutliga förslagen till ändringar i LAS.
Tidigare i karriären har John varit tf chefsjurist på SACO och dessförinnan arbetat på Regeringskansliet. Under den tiden arbetade han med lagstiftning, förhandlingar om EU-direktiv och ingick i processdelegationen till dåvarande EG-domstolen i det så kallade Vaxholmsmålet i striden mellan byggföretaget Laval och Byggnads/Elektrikerna.
- Transportföretagen är en spännande organisation att arbeta i, säger John. Eftersom transportnäringens olika branscher samarbetar i en paraplyorganisation, finns spännande utmaningar och kollegor att samarbeta med och lära sig av. Det attraherar duktiga människor och skapar en dynamisk och utvecklande arbetsplats. Samtidigt stärker det varje förbunds möjligheter att få stöd i sina frågor. Summan blir större än delarna.