Nu är MBC-skola nummer 31 invigd: Grattis Hulebäck, nästa Motorbranschcollege!
Med pompa och ståt firades den 10:e oktober att Hulebäcksgymnasiet blivit certifierad för att nu få kalla sig Motorbranschcollege.
– Det känns helt fantastiskt! Det har varit en spännande skolutvecklingsprocess, säger rektor Mikael Svensson.
Hulebäcksgymnasiet i Mölnlycke är skola nummer 31 som nu får titulera sig som Motorbranschcollege – en certifiering som är en kvalitetsstämpel kring utbildningen. Rektor Mikael Svensson var minst sagt nöjd vid den ceremoni som hölls den 10:e oktober:
– Det känns helt fantastiskt! Det har varit en spännande skolutvecklingsprocess. Jag vill verkligen passa på att tacka Ulf Bergstrand, lärare på skolan, som tillsammans med Lena Svendsen, ordförande i vår MBC-grupp, gjort ett strålande arbete så att vi nu står där vi står. Tillsammans med de andra lärarna och medlemmarna i MBC-gruppen har vi redan förfinat vår utbildning, tillsammans är vi som allra bäst.
Han menar att certifiering öppnar upp en rad möjligheter för skolan:
– Under certifieringsprocessen har vi vänt på många stenar i vår verksamhet. Att bli en MBC-skola är väldigt viktigt för vårt kvalitetsarbete. Det kommer att göra skillnad. Jag tänker på våra lärares kompetensutveckling och hur den kommer att påverka våra elevers lärande. Vi siktar på att vara en framåtlutad organisation som är på tårna vad gäller bland annat sätt att undervisa. Vidare tänker jag att vi får en möjlighet att satsa mer på ny teknik och hela tiden vara i framkant så att våra elevers kunskaper överträffar branschens förväntningar.
Jonas Hehrne är verksamhetsledare för Motorbranschcollege. Han berättar att en av styrkorna med konceptet är att företagen är engagerade, vilket i sin tur bidrar till att flera starka parter krokar arm:
– Företagens engagemang är centralt. Det är en av de största styrkorna med MBC – just att företagen tar plats i skolans lokaler och engagerar sig på nära håll. Det i kombination med insatserna från IF Metall och från politiken lokalt gör att vi har fyra starka parter i det här: skola, motorbranschens företag, fack och politik som arbetar tillsammans.
Kvalitet driver rekrytering och därför måste vi hela tiden fortsätta att arbeta med just det
Han fortsätter:
– Vi har gjort avtryck både för fordonstekniska gymnasieskolor och för motorbranschens lokala företag. Totalt är det här en ganska stor apparat med 18 nationella samarbetsföretag och närmare 250 lokala företag som är engagerade vilket möjliggör att vi når ungefär 1400 elever.
För att en skola ska få kalla sig för Motorbranschcollege finns en strikt lista med punkter som måste efterlevas. Dessa inkluderar exempelvis stärkt samverkan mellan skolan och branschen, kvalitetssäkring och nöjda elever på de fordonstekniska programmen och ett kvalitetssäkrat arbetsplatsförlagt lärande. Under kommande år kommer skolan, liksom andra MBC-skolor, att återgranskas för att se till att de strikta kraven upprätthålls:
– Kvalitet driver rekrytering och därför måste vi hela tiden fortsätta att arbeta med just det, säger Jonas Hehrne.
En samverkansyta mellan arbetsgivare och fack
Motorbranschcollege drivs av bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen och fackförbundet IF Metall. Syftet är att säkra tillgången på kompetent personal i framtiden. Just att bägge parter är med har stora fördelar, menar Lina Skoglund, central ombudsman vid Arbetslivsenheten, IF Metall:
– Det är helt grundläggande för att konceptet MBC ska fungera. Det innebär att vi kan sitta vid samma bord och driva arbetet framåt. Vi vill alla åt samma håll – vi vill att utbildningen ska bli så högkvalitativ som möjligt vilket i sin tur leder till att företagen kan rekrytera de anställda de behöver.
Hon berättar att IF Metall är djupt engagerade i frågan om utbildning och att det i grunden handlar om att ta ett samhällsansvar:
– IF metall är ett stort fackförbund som finns överallt i samhället. Många kollektivavtalsområden där vi är en part är till nytta för hela Sverige AB. Då är det viktigt att vi spänner bågen över hela samhället, även över utbildningar. Det är därmed viktigt att vi är med i utbildningspolitiken, likväl som att vi arbetar med kollektivavtalsfrågor i samverkan med arbetsgivarorganisationen.
Även hon tror att det nära samarbetet mellan företag och skola är en möjliggörare och en av styrkorna med MBC:
– Vi krokar ju arm med de generalagenter och de företag som kan bidra till ett starkare utbildningsinnehåll. Vi vet att det här är en dyr utbildning som kostar jättemycket pengar som i regel inte finns i utbildningsväsendet. När företagen öppnar upp sina utbildningsystem och bidrar med exempelvis fordon och motorer möjliggör det att skolorna kan hänga med i den relevanta tekniken. Det sista är viktigt: det behöver inte alltid handla om den senaste tekniken utan det är den relevanta tekniken vi behöver få tillgång till.
Hanna Alsén, biträdande avdelningschef Arbetsgivarservice, Transportföretagen och tillika ordförande i MBC håller med om att just samverkan mellan fack och arbetsgivarorganisation är viktig när det gäller MBC:
– Vi bidrar med våra olika perspektiv men är i grunden överens om vikten av ett väl fungerande utbildningssystem där rätt utbildad personal kommer ut till företagen. Genom att åsikter och behov från både arbetstagare i branschen, genom facken, och företagen vägs in i utformningen av de krav som ställs i certifieringen är den verkligen branschanpassad – och det är väldigt värdefullt.
Hon menar vidare att MBC-konceptet har stor betydelse när det gäller att tillgodose motorbranschens behov av personal:
– Branschen har ett stort behov av välutbildad personal när det gäller allt från skadetekniker till mekaniker och lackerare. Det gäller både på personbilssidan och på den tunga sidan med lastbilar och andra tunga fordon. Här spelar certifieringen en stor roll eftersom den innebär en kvalitetsstämpel på utbildningen. Företagen i branschen är också involverade lokalt på skolorna vilket innebär fördelar både för företagen och eleverna. Många gånger hittar företagen sin framtida arbetskraft och eleverna sin framtida arbetsgivare redan på APL, avslutar Hanna Alsén.