Nyhet

Skolforum 2024 tog sikte på framtiden

Nyhet

Med över tjugo år i bagaget, i olika former, har Transportföretagens Skolforum blivit en viktig arena för yrkeslärare och skolledare, samt en möjlighet för skolor att träffas, nätverka och hitta möjligheter till kunskapsutväxling. I år låg fokus, som så ofta inom skolans värld, på framtiden – såväl AI som GY25.

Det fanns gott om nyheter för de runt 200 yrkeslärare och skolledare inom fordons- och transportprogrammet som samlades för Transportföretagens Skolforum 2024.

– Vi försöker alltid att ha ett brett program, i år lade vi fokus på kommande GY25 och att stötta skolledarna och yrkeslärarna och skolorna i den läroplansförändring det innebär, berättar Johanna Linder, branschutvecklare på Transportföretagen.

Hon betonar att en viktig del av Skolforum är att inspirera:

– Vi har exempelvis haft en föreläsning med Nobelgymnasiet i Karlstad, som har berättat om sitt sommarkollo-koncept och som vanligt har vi haft minimässa med en rad utställare. Vi vill att de som lämnar Skolforum ska känna sig inspirerade att ta sig an flera av de ämnen som vi har berört, att man ska känna att det är lättare att göra de omställningar som behövs.

Ett exempel är föredraget om AI, som avslutade dagen:

– AI är väldigt i ropet och vår föreläsare kopplade AI till just skolans utmaningar och möjligheter, framför allt med fokus på hur man redan idag kan använda AI i sitt dagliga jobb som lärare, säger Johanna Linder.

Caj Luoma, chef för kompetensförsökning hos Transportföretagen, understryker vikten av att Skolforum ska vara en plattform för att stödja resan mot framtiden:

– Skolforum har egentligen två syften. Det ena är att synliggöra den tekniska utveckling som pågår och ge skolledare och yrkeslärare möjlighet att hänga med i den. Sedan vore det så klart lite förmätet att tro att vi står för hela den resan, men vi öppnar dörrar. Det andra syftet är att knyta kontakter mellan skolor över hela landet och skapa trådar som de sedan kan förädla själva. Skolorna har i hög utsträckning samma utmaningar och det finns mycket att vinna på att lära av varandra.

Fokus låg, som nämnt, också på gymnasiereformen GY25, där skolan ska ersätta kursbetyg med ämnesbetyg. Det är enligt Caj Luoma något som kommer att kräva förberedelser kring hur det här ska hanteras på skolnivå. Parallellt kommer den nya tekniken i allt högre grad att påverka utbildningarna kommande år:

– Jag väljer att vara väldigt positiv. Det är en häftig utveckling vi är inne i och som inte minst gäller den här branschen. Vi har också hela spåret med elektrifiering och digitalisering, det kommer att pågå kommande år och innebär att vi tillsammans med skolans personal behöver förflytta hela skolmiljön och alla runtikring för att haka på utvecklingen.