Pressmeddelande

Stor satsning och möjlighet till alternativ finansiering av infrastruktur

Pressmeddelande

Transportföretagen välkomnar regeringens infrastrukturproposition, som innebär en kraftigt ökad satsning på landets infrastruktur i den kommande nationella planen. Samtidigt ska kostnadseffektiviteten öka och möjligheterna till alternativ finansiering av projekt prövas.

Idag presenterade regeringen sin infrastrukturproposition. Den ekonomiska ramen till nästa plan höjs med 200 miljarder kronor, till 1 171 miljarder kronor under åren 2026 - 2037. De ekonomiska medlen till vägunderhåll ökar med mer än 50 procent jämfört med gällande plan, och regeringen hävdar att hela underhållsskulden på vägsidan ska återtas under planperioden. Transportföretagens analys Våra vägar visar att 34 procent av landets vägar idag kan betecknas vara i dåligt eller mycket dåligt skick.

- Det är mycket positivt med en stor satsning på vägunderhållet. Att Sveriges vägar håller god standard är avgörande för Sveriges tillväxt och konkurrenskraft, men också för möjligheterna att ha en fungerande vardag och välfärd. Tyvärr är det ofta först när infrastrukturen brister som dess stora betydelse märks, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

Pengarna som går till infrastrukturen ska också användas mer effektivt. Nästan alla projekt fördyras och försenas, och många har lyft fram att Trafikverket behöver förbättra sina upphandlingar. Därför är det välkommet att regeringen ger myndigheten i uppdrag att effektivisera upphandlingarna.

Nya möjligheter för alternativ finansiering av infrastruktur

I infrastrukturpropositionen öppnar också regeringen för alternativ finansiering av infrastrukturprojekt, där bland annat Malmbanan och Östlig förbindelse pekas ut som tänkbara projekt. Detta kan komma att gynna både svenska företag och samhället i stort.

- Sverige är inte färdigbyggt utan tvärtom finns enorma behov av nyinvesteringar i flera delar av landet. Alternativ finansiering kan öka innovationen, förbättra kostnadskontrollen och effektiviteten i olika infrastrukturprojekt. Men det behövs startas flera projekt parallellt, inte bara ett eller två. Vi behöver testa och utvärdera detta i större skala och på så sätt konkurrensutsätta Trafikverket, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

Erfarenheter från andra länder visar att infrastrukturprojekt med alternativ finansiering i högre utsträckning klarar att hålla budget och tidsplan. Att just Östlig förbindelse och Malmbanan pekas ut som tänkbara projekt, har flera fördelar.

- Stockholm är Europas enda huvudstad utan en ringled runt staden. Den östliga förbindelsen började diskuteras för över hundra år sedan och det är hög tid att gå från ord till handling, utan att det stannar vid ytterligare en utredning. Malmbanan å sin sida är Sveriges tyngst trafikerade järnväg och den gröna omställningens pulsåder. Tågstoppen har kostat miljarder kronor men också inneburit frustration och förseningar för resenärer, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Glädjande är också att beloppsgränsen höjs för namngivna objekt i länsplanerna.

- Höjningen av beloppsgränsen för namngivna objekt i länsplanerna är en välkommen förändring, som ger regionerna möjlighet att i större utsträckning prioritera de insatser som ger mest nytta. Mycket av den infrastruktur som behövs för att göra busstrafiken attraktiv ryms inom åtgärder i länsplanerna, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.