Nyhet

Välkommet med varningssystem – om det används

Nyhet

Transportföretagen välkomnar i stort regeringens förslag att Transportstyrelsen ska kunna varna istället för att införa en sanktionsavgift vid en företagskontroll och att sanktionsavgiften för så kallade otillåtna korttuttag tas bort. Det är frågor vi drivit under ett antal år.

Det är i promemorian Lättnader för företag vid tillämpningen av reglerna om kör- och vilotider och färdskrivare som nu är ute på remiss som regeringen föreslår lättnaderna.

I vårt remissvar välkomnar vi införandet av ett varningssystem i stort. Förslaget fanns också med i den så kallade Förenklingsutredningen som var klar 2021. Det är i sig positivt att Transportstyrelsen får fler verktyg för att förbättra sitt tillsynsarbete. Däremot ges inte särskilt mycket vägledning kring i vilka specifika situationer en varning ska utfärdas vilket lägger ett stort ansvar för tillämpningen på myndigheten.

-Det har tagits flera initiativ de senaste åren för att göra Transportstyrelsens arbete med företagskontroller mer effektiva. Men vi anser att det finns mer utrymme för mer flexibilitet i kontrollerna. En varning i stället för sanktionsavgift kan vara lämpligt när exempelvis en ny regel med otydlig tillämpning införts eller i fall där ett åkeri eller bussföretag gjort stora förbättringar sedan förra kontrollen, kommenterar Susanne Karlsson, biträdande samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

 Vad gäller borttagandet av sanktionsavgiften för otillåtna kortuttag är det en fråga som diskuterats flitigt under ett antal år. Att överträdelsen tas bort är särskilt välkommet eftersom EU-regelverket inte anser att det är en överträdelse och genom åren har regeln skapat många problem för åkerier och bussföretag. Såväl branschen som Transportstyrelsen har varit eniga om att överträdelserna borde tas bort.

 -Även om det är välkommet att överträdelsen nu äntligen slopas, så är detta tyvärr ett praktexempel på hur lång tid det kan ta att åstadkomma förändrade regler. Historiskt sett har det ofta tagit mycket längre tid än vad som är rimligt, avslutar Susanne Karlsson.

Läs Transportföretagens remissyttrande här>>>