Pressmeddelande

Nu kan vi ta på flygets fossilfria framtid!

Pressmeddelande

Det världsledande företaget inom elektrifierat regionalflyg, Heart Aerospace, visade idag upp sin fullskaliga modell av elhybridflygplanet ES-30. Det är en milstolpe i utvecklingen mot ett framtida fosilfritt flygande i Sverige.

Idag visade Heart Aerospace, ett medlemsföretag i Transportföretagen Flyg, för första gången upp en fullskalig modell av sitt elhybridflygplan ES-30, i deras hangar på Säve flygplats i Göteborg. Heart Aerospace är världsledande vad gäller elektrifierat regionalflyg.

- Flygets omställning står stadigt på flera ben som kompletterar varandra. Hållbart flygbränsle finns och fungerar redan idag i befintliga flygplan. Små elflygplan existerar redan och större plan som ES-30 för kommersiellt bruk är på gång inom bara ett par år. På lite längre sikt ser vi även vätgas som en del av lösningen, och sannolikt kommer ytterligare möjligheter att dyka upp längs vägen, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

- Idag kan vi bokstavligen ta på flygets fossilfria framtid och det känns självklart att det sker i Sverige. Vi har en unik möjlighet att vara en global ledare av fossilfritt flyg, med vår långa historia av stark flygtillverkningsindustri och som föregångare i omställningen till ett mer hållbart flyg. För att vi ska nå dit behövs utöver forskning och utveckling även stöd att gå från utveckling till industrialisering, säger Victoria Barrsäter, näringspolitisk expert på Transportföretagen Flyg, som var på plats för att se flygplanet.

Bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson deltog under dagen och uttryckte sin och regeringens uppskattning för Heart Aerospace banbrytande arbete inom elflyg. Inom några år kommer det utgöra en viktig del i det svenska flygsystemet. Statsrådet fick även flyga med ett mindre elflygplan under förmiddagen.

Industrin möter mål om fossilfria nordiska flyglinjer

Nyligen undertecknade de nordiska infrastrukturministrarna en gemensam deklaration som senast 2030 ska bana väg för fossilfria flyglinjer i Norden och specifikt stödja införandet av elflyg i Norden. Med presentationen av ES30 idag möter industrin upp med tekniken som kommer möjliggöra intentionerna bakom deklarationen.

Fredrik Kämpfe, Branschchef Transportföretagen Flyg, har varit med sedan Heart Aerospace i september 2020 visade sitt första konceptflygplan ES19, i närvaro av H.K.H Prins Daniel och dåvarande infrastrukturminister Tomas Eneroth. Han ser stora möjligheter med ES30 både för flyget och för Sverige, men betonar:

- För att vi ska nå potentialen med elflyg krävs att vi nu satsar brett. Regioner, kommuner och statliga aktörer måste samarbeta för att förbereda marknaden för framtidens elflyg. Det är nu vi måste ta de viktiga stegen. När vi får i gång produktionen av ES30 och samtidigt investerar i den nödvändiga markinfrastrukturen, kommer vi att kunna öppna upp både befintliga och nya flyglinjer med detta klimatsmarta flyg. Samtidigt byggs en ny och viktig kompetensindustri upp i landet som kommer att stärka Sverige som exportnation och nod för flygteknisk expertis i världen. Det är helt avgörande för ett geografiskt stort men glesbefolkat land som Sverige, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.

Omställningen till ett fossilfritt flyg pågår redan genom en mängd olika initiativ inom flygbranschen. I Sverige utgår arbetet från ”Färdplan för fossilfri konkurrenskraft: Flygbranschen”, som är en del av arbetet inom regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige. Målet är att uppnå ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och att allt flyg, både in- och utrikes, som startar från svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2045. 17 september kommer en uppdatering av flygets fossilfria färdplan att överlämnas till Bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson.

Fakta Aerospace ES-30

Den nya tekniska konfigurationen av Heart Aerospace ES-30 innebär att det är ett hybrid-elektriskt flygplan som kan transportera upp till 30 passagerare och 25 kg bagage per passagerare. Den har två elektriska motorer för korta flygningar på upp till 200 km enbart med batteridrift. För längre flygningar, upp till 400 km, aktiveras två små turbopropmotorer som fungerar som reserv och förlänger räckvidden. Motorerna kan köras på hållbart flygbränsle. Med 25 passagerare är räckvidden upp till 800 km. Batterierna, som har flyttats till baksidan av flygplanskroppen för bättre effektivitet, laddas på bara 30 minuter. Flygplanet kan starta och landa på kortare banor, vilket öppnar möjligheter för användning på mindre flygplatser. ES-30 ska vara certifierat och redo att börja flyga passagerare 2028.