Klimatpolitiska rådets rapport 2025 innehåller en övergripande analys av Sveriges klimatarbete men utelämnar realistiska åtgärder för transportsektorns omställning. Riktlinjer saknas för hur branschen ska kunna minska sin klimatpåverkan utan att tappa i tillgänglighet och konkurrenskraft.
Klimatpolitiska rådets rapport 2025 granskar regeringens politik i förhållande till Sveriges klimatmål och bedömer hur utsläppsutvecklingen fortskrider. Rapporten innehåller bland annat en övergripande analys av transportsektorn, men saknar genomförbara åtgärder som möjliggör en hållbar omställning utan att undergräva sektorns konkurrenskraft.
– Sveriges har bland världens grönaste transporter och vi är ledande i omställningen. Men utan en politik som säkerställer konkurrenskraften riskerar vi att slå undan benen för de företag som ska leda omställningen. Den måste ske med genomförbara lösningar och en tydlig strategi för infrastruktur, drivmedelsutveckling och ekonomisk hållbarhet. Detta bortser Klimatpolitiska rådet ifrån, säger Tina Thorsell, Samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Områden där rapporten saknar ett bredare perspektiv är de om flyget och biltrafiken. De nämns i sammanhang om minskade utsläpp, men utan någon djupare analys av vilka tekniska och ekonomiska möjligheter som finns. Branscherna investerar redan i fossilfria bränslen och utvecklingen av el- och vätgasfordon, men dessa initiativ kräver långsiktigt stöd och politisk förutsägbarhet. Rapporten kritiserar också de statliga satsningarna på flygplatser, vilket är uppseendeväckande givet den viktiga roll de har för Sveriges beredskapsförmåga, och tillgängligheten de möjliggör. Dessutom bortser rapporten från de samhällsekonomiska förluster som minskat flygande innebär.
– Vi efterfrågar en konstruktiv diskussion om transportsektorns framtid. Elektrifiering och alternativa drivmedel är nycklar till en hållbar transportsektor, men utan rätt förutsättningar för utbyggnad och investeringar riskerar Sverige att halka efter i den internationella konkurrensen, vilket i förlängningen även drabbar klimatarbetet, säger Tina Thorsell.