Regeringens besked om ökade anslag till Sjöfartsverket innebär att sjö- och flygräddningen kan upprätthållas året ut. Behovet av en långsiktig plan för att stabilisera finansieringen av Sjöfartsverket kvarstår dock.
Regeringen föreslår i vårändringsbudgeten att Sjöfartsverkets anslag ökas med 71 miljoner kronor för 2025. Det innebär att den planerade neddragningen av sjö- och flygräddningsverksamheten kan skjutas upp, och att nuvarande nivå på räddningsberedskap kan behållas under resten av året. Samtidigt meddelar regeringen att man ska analysera Sjöfartsverkets treårsplan, där myndigheten uttrycker vad man anser krävs för att komma till rätta med ekonomin.
– Vi välkomnar regeringens tillskott till Sjöfartsverket som innebär att sjö- och flygräddningen kan drivas vidare året ut. Men återigen handlar det om kortsiktig finansiering för en kärnverksamhet som under lång tid saknat tillräckliga resurser. Vi vill därför betona vikten av ett helhetsgrepp om Sjöfartsverkets organisation och ekonomi, det behövs en permanent och stabil finansiering. Det hade dessutom inför hösten varit välkommet om regeringen hanterat den kallagda isbrytaren med samma ansvarstagande som för sjö- och flygräddningen, säger Tina Thorsell, Samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Tidigare sparplaner från Sjöfartsverket omfattade bland annat nedläggning av två av fem helikopterbaser, uppsägning av besättningar och försäljning av helikoptrar, åtgärder som allvarligt skulle ha påverkat Sveriges räddningskapacitet till havs.