Ursula von der Leyens första 100 dagar: Vad har hänt inom transportpolitiken?

Under de första 100 dagarna av Ursula von der Leyens andra mandatperiod har EU-kommissionen presenterat flera initiativ med potential att påverka transportsektorn. Bland de mest framträdande finns Omnibus Regulation, Automotive Action Plan med fokus på Clean Corporate Fleets och Clean Industrial Deal. Samtidigt återstår många frågor om hur dessa förslag faktiskt kommer att påverka transportbranschen och när konkreta resultat kan förväntas.
Omnibus Regulation: Förenkling av hållbarhetsrapportering
Den 26 februari 2025 presenterade EU-kommissionen Omnibus Regulation, som syftar till att förenkla och harmonisera lagstiftningen kring hållbarhetsrapportering. Förslaget innebär att vissa rapporteringskrav justeras för att minska den administrativa bördan för företag. För transportsektorn kan det innebära lättnader, men det är viktigt att notera att svensk lagstiftning fortfarande gäller, och det är oklart hur mycket av förenklingen som faktiskt kommer att göra skillnad i praktiken.
Automotive Action Plan: Fokus på Clean Corporate Fleets
Den 5 mars 2025 presenterade kommissionen Automotive Action Plan. Ett av huvudförslagen är initiativet Clean Corporate Fleets, som syftar till att påskynda övergången till utsläppsfria fordon inom företagsflottor genom incitament och ett kommande lagförslag. Detta är dock endast en kommunikation från kommissionen, och ett konkret lagförslag väntas först under fjärde kvartalet 2025 (Q4 2025). För transportföretagen innebär detta fortsatt osäkerhet kring framtida regler och ekonomiska konsekvenser.
Clean Industrial Deal: Stärkta investeringar i grön omställning
EU-kommissionen lanserade också Clean Industrial Deal den 26 februari 2025, som syftar till att stärka Europas konkurrenskraft inom grön industri och påskynda investeringar i hållbara teknologier. Transportsektorn påverkas genom förslag på ökade stöd till laddinfrastruktur, vätgasanläggningar och elektrifiering av tunga transporter. Detaljer kring finansiering och implementering är fortfarande inte fastslaget, och det återstår att se vilka konkreta beslut om stöd och regler som faktiskt kommer att gälla.
Ett högt tempo – men vad blir resultatet?
EU-kommissionen har under von der Leyens första 100 dagar lagt fram flera initiativ med potentiellt stor påverkan på transportsektorn. Samtidigt är många av förslagen fortfarande på idéstadiet, och det kommer att dröja innan de får någon faktisk effekt.
Här kan du läsa mer om Transportföretagens arbete med EU-frågor.