Ett öppet Europa
Bussen ger människor möjlighet att resa i hela Europa. Men det kräver regler och villkor som uppmuntrar mobilitet och en öppen europeisk marknad – till exempel ett harmoniserat regelverk för vägavgifter, moms, miljözoner, sociala villkor, bemanning samt verklighetsanpassad tillsyn av kör- och vilotider.
Nuläge
EU:s vision om fri rörlighet är i dagsläget en utopi. Turistbussar som kör resenärer genom flera av EU:s medlemsstater måste hantera olika regler för vägavgifter, moms, miljözoner, begränsningar i städer med mera. Därför blir det svårt för bussföretagen att erbjuda en bra resa till acceptabel kostnad för sina resenärer och möjlighet att visa alla attraktiva turistmål i Europas städer. Många företag avstår idag från att utveckla sina affärsidéer som skulle få fler att upptäcka vad Europa har att erbjuda.
Vägen framåt
Kör- och vilotider
EU:s regelverk för kör- och vilotider är omfattande och landets bussföretagare uppfattar det som komplicerat och oflexibelt. Syftet med regelverket är att skapa en sund konkurrens på transportmarknaden, förbättra arbetsförhållandena för förarna och öka trafiksäkerheten. Reglerna behövs! Men de ska vara rimliga och tillsynen från myndigheterna måste ske på ett rimligt sätt.
Moms
En samlad bussnäring driver genom International Road Transport Union, IRU, den internationella vägtransportfederationen, kravet att en enhet ska kunna administrera moms inom hela EU för turistbussföretag. Det underlättar för företag och ökar turismen inom EU.
Miljözoner
Städer i Europa kan idag ha egna regler för motorer och drivmedel. Det innefattar även bussar. Kraven kan både bestå av hur gammal bussen får vara eller hur små utsläppen är. Eftersom bussar inte kan byggas om på färden mellan städer så behövs ett gemensamt regelverk för miljözoners utformning.
Waybill
Bussföretag som ska köra i EU:s medlemsstater måste fylla i waybill, som är ett särskilt formulär. Det fyller ingen funktion och är endast en onödig administration. Därför har vi tagit bort det i Norden och nu är det dags för resten av Europa att göra samma sak.
Bytespunkter
Oavsett om resenären reser med en stadsbuss eller med en expressbuss kan hen behöva byta färdmedel för att komma fram till sin destination. Självklart ska offentligt finansierad infrastruktur vara öppen och konkurrensneutral för alla trafikslag i hela EU. Vi måste visa tydligt för alla ägare av offentlig infrastruktur att hela kollektivtrafiken fungerar bättre om vi räknar och behandlar all kollektivtrafik – turistbussar, linjebussar och expressbussar – konkurrensneutralt.
Utmaningar
Kör-och vilotider
EU beslutar regelverket för kör- och vilotider för buss och lastbil men reglerna tillämpas på olika sätt i medlemsstaterna, vilket vållar problem för företagen. Många bussföretag känner en oro för att bli kontrollerad längs vägen och i förlängningen i en företagskontroll från Transportstyrelsen. Det saknas också tydlig vägledning från myndigheten kring hur det systematiska arbetet bör läggas upp.
Moms
EU:s medlemsstater avgör själva momsvillkor i respektive land. En gemensam lösning kräver att 27 medlemsstater är överens. En enhet inom EU borde kunna samordna och sköta administrationen.
Miljözoner
Varje stad beslutar själv om lokala trafikföreskrifter som till exempel miljözoner. EU kan rekommendera. Vi behöver nå varje borgmästare i alla Europas städer och få dem att förstå problemen.
Waybill
Vi behöver tydligt visa att busstrafiken i Norden fungerar lika bra utan waybill. Då kan vi få fler länder att följa efter.
Bytespunkter
Vi måste visa tydligt för alla ägare av offentlig infrastruktur att hela kollektivtrafiken fungerar bättre om vi räknar och behandlar all kollektivtrafik – turistbussar, linjebussar och expressbussar – konkurrensneutralt.
Vi vill:
- Att EU delar sitt kör- och vilotidsregelverk för buss och lastbil i större utsträckning och att tillsynen i Sverige ska ske på ett rimligt sätt.
- Att EU tar fram en gemensam modell för miljözoner i städer.
- Att EU bildar en enhet för att hantera frågor om moms dit bussföretag kan vända sig, så kallad ”one-stop-shop”-lösning.
- Att man garanterar alla bussar konkurrensneutralt tillträde till infrastruktur inom EU.