Smarta upphandlingar

Smartare upphandlingar ger mer kollektivtrafik för pengarna. Men det kräver förståelse för branschens villkor och förmåga att ta tillvara entreprenörens kompetens. Ett förbättrat samarbete mellan beställare och trafikföretag är en nyckel, liksom användningen av branschens gemensamt framtagna avtalsrekommendationer. När offentliga organ välkomnar kommersiell trafik samt investerar i bussvänlig infrastruktur nyttjar vi också alla kollektivtrafikens resurser på bästa sätt.
Nuläge
Kostnaderna för offentliga upphandlingar av kollektivtrafik ökar mer än antalet resenärer. Det är inte en hållbar utveckling eftersom kollektivtrafiken blir för dyr sett till varje resenär. Genom att ta tillvara på samlad kunskap och erfarenhet i branschen kan vi effektivisera kollektivtrafiken. Vi behöver inte uppfinna hjulet själv inför varje ny upphandling. När offentliga upphandlare gör funktionella upphandlingar i enlighet med branschens rekommendationer får vi mer kollektivtrafik för pengarna.
Vägen framåt
Välkomna kommersiell trafik
Busstrafik helt utan skattesubvention bidrar till ett ökat utbud utan att belasta samhället. Det går att satsa samhällets pengar på annat håll om fler regioner öppnar upp för kommersiell trafik, antingen helt eller i samverkan.
Låt bussen ta sin plats
Man kan använda samhällets resurser och människors tid på ett bättre sätt, när bussen kommer fram istället för att fastna i trafiken. Investeringar i bussvänlig infrastruktur lönar sig. Läs mer på Bussvänlig infrastruktur.
Utmaningar
I skrivande stund pågår förhandlingar om det uppdaterade s.k. energiskattedirektivet, som är en del av EU:s Fit for 55 paket. Energiskattedirektivet är ett nyckeldirektiv då det har direkt påverkan på den svenska skattelagstiftningen och har direkt bäring på vilket sätt Sverige ska beskatta exempelvis biodrivmedel. Kommer energiskattedirektivet i sin nuvarande for beslutas, innebär det bland annat att drivmedel ska beskattas på energiinnehåll i stället för volym, vilket är positivt för biodrivmedel. Det kommer att inkludera fler drivmedel, så som vätgas. Det kommer också påverka vilka typer av skattenedsättningar Sverige kan göra när det kommer till energiskatt på el. Det finns också utmaningar i att flytande biodrivmedel föreslås ha näst högsta skattenivån, den efter fossil energi.
Vi vill:
- Att offentliga upphandlare följer branschens rekommendationer i Partnersamverkans Avtalsprocess.
- Att fler regioner välkomnar kommersiell trafik och/eller överväger samverkan med befintlig kommersiell trafik.
- Att upphandlande myndigheter inte behöver ställa särskilda sociala krav – bussbranschen har fungerande kollektivavtal som företrädare arbetar fram gemensamt för arbetsgivare och arbetstagare.