2021 ödesår för biodrivmedlens framtid inom busstrafiken
Sveriges Bussföretag har i samarbete med Transportföretagen och flera andra organisationer arbetat hårt för att driva på för gynnsamma villkor för biodrivmedel för transportsektorn inom hela EU. Även regeringens särskilde samordnare för Fossilfritt Sverige, Svante Axelsson, har arbetat hårt för detta och den svenska regeringen har upprepade gånger lyft frågan med övriga medlemsländer inom EU. Den svenska bussbranschen vill fortsätta köra klimatsmart och ett antal beslut i EU under 2021 är avgörande för detta.
Sveriges Bussföretag genomför just nu en serie digitala möten över landet, där förbundets regionala avdelningar tillsammans med företrädare för Sveriges Bussföretag nationellt möter politiker med förtroendeposter inom kollektivtrafik, regional tillväxt och utveckling. Förbundet tar också kontinuerligt fram underlag och fakta tillsammans med Svensk Kollektivtrafik och SKR, fakta som används vid möten och i olika skrivelser samt i debattartiklar och andra utspel. Dessutom har vi direkt dialog med ett antal EU-parlamentariker och vi sprider också Transportföretagens kunskapsmaterial riktat till beslutsfattare på EU-nivå, läs materialet här.
Svenskt Kollektivtrafik har räknat ut att om Sverige efter 2021 inte får fortsatt skattebefrielse för flytande biodrivmedel som HVO kan kostnaderna för den samhällsbetalda kollektivtrafiken öka med 700 miljoner kronor per år. Och detta i ett läge när den svenska kollektivtrafiken redan sargats svårt av krisen i Corona virusets spår.
Idag leder bussbranschen omställningen till en fossilfri fordonsflotta, över 85% av bussarna i Sverige kör fossilfritt. I nuläget är biogas skattebefriat 10 år (dvs t o m 2030) och flytande (höginblandade)biodrivmedel är skattebefriade t o m 2021- därefter finns inga besked – än. Regeringen har skickat in en ansökan till EU-kommissionen om en förlängning för 2022. Sverige står idag för 30% av den globala HVO konsumtionen. Med en fortsatt reduktionsplikt för dieselolja ökar behovet av HVO, vilket i sig förväntas driva upp priset på just HVO.
I EUs medlemsländer utanför EU finns idag ett stort motstånd mot grödebaserade råvaror i biodrivmedel vilket är ett hot mot RME samt etanol, och det kan därför komma nya begränsningar i olika direktiv och förordningar från EU rörande biodrivmedel, både rörande vilka råvaror som får användas och vilka biodrivmedel som anses uppfylla EU:s klimatkrav. Det kan i sin tur medföra att många svenska bussar tvingas återgå till att köra på diesel och att det blir sämre konkurrens på drivmedelsmarknaden och därmed högre priser för bussföretagen för biodrivmedel.
- Att det inom många av EUs medlemsländer och även bland förtroendevalda och tjänstemän inom EUs olika organ finns ett så stort motstånd mot grödebaserade råvaror och biodrivmedel är för många av oss i Sverige svårt att förstå. Vi har i generationer bedrivit ett hållbart jord- och skogsbruk och att odla råvarorna till framtida drivmedel är för många av oss själva sinnebilden för förnybart. Men för många av våra europeiska grannar ser världen annorlunda ut – den närmaste stora skogen kanske är en park och minnen av matbrist och dåliga livsmedel under styrande diktaturer lever hos många människor. Jag märker själv detta motstånd hos många när jag deltar i möten i Bryssel exempelvis inom våra europeiska organisationer IRU och UITP, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Sveriges Bussföretag och andra svenska organisationer inom transportsektorn är tydliga med att alla alternativ behövs om vi ska klara av klimatkrisen och ställa om till en hållbar transportsektor som kan tillmötesgå våra behov nu och i framtiden. Man pekar på att vi behöver framöver behöver en mix av flytande biodrivmedel, biogas och el.
- Det är viktigt att inte satsa på endast en eller två lösningar och vi måste beakta ekonomisk hållbarhet i hela kedjan. Om vi misslyckas med att få gynnsamma villkor för biodrivmedel även fortsättningsvis får det stora konsekvenser för den svenska busstrafiken. Redan 2022 ska, om inte fortsatt undantag beviljas, höginblandade biodrivmedel beskattas. Det uppskattas ge en kostnadsökning på ca 5-6 Kr/L för exempelvis HVO. Det finns sett till pågående diskussioner inom EU en uppenbar risk att grödebaserade biodrivmedel såsom RME minskar klart i tillgång. Sammantaget innebär det att den svenska busstrafiken kan tvingas backa in i en klimatsmart framtid och att de svenska klimatmålen för transportsektorn som är satta till -70% 2030 blir mycket svåra att uppfylla, säger Anna Grönlund.
Materialet är på engelska och kan också hämtas här.